Sveriges första renodlade elbilsmack byggs på Bredasten, Värnamo, i samarbete mellan Nivika, IONITY och Frendo

Idag, den 18 oktober tar Nivika Fastigheter ytterligare steg mot en hållbar framtid genom att ingå ett partnerskap med IONITY och Frendo för att etablera Sveriges första dedikerade elbilsmack på Bredasten i Värnamo, gemensamt tog parnerna ett första spadtag. Denna banbrytande anläggning markerar en viktig milstolpe i arbetet med att främja elektrifiering och hållbar infrastruktur i regionen.

Bredasten, med sin strategiska placering precis vid E4:an och väg 27, är en idealisk plats för den nya elbilsmacken. IONITY, en ledande aktör inom ultrasnabb laddning av elfordon kommer att ansvara för ”driften av laddstationen” som initialt kommer att bestå av 16 supersnabbladdare med upp till 350kW, vilket är den senaste teknologin för snabb och effektiv laddning. Frendo, en av Sveriges snabbast växande servicestations kedjor kommer ansvara för driften av butiken.

– Att vi på Nivika nu får vara med och skapa Sveriges första elbilsmack tillsammans med IONITY och Frendo är något vi är oerhört stolta över. Detta projekt ligger helt i linje med vår vision att bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. Vi ser Bredasten som en central hubb för framtidens transport-infrastruktur, säger Sverker Källgården, VD på Nivika Fastigheter AB (publ).

En ny era för hållbar transport

Med etableringen av elbilsmacken på Bredasten tar Nivika, IONITY och Frendo täten i utvecklingen av en hållbar transportinfrastruktur och är först med en renodlad elbilsmack i Sverige. Anläggningen kommer att erbjuda en förstklassig laddningsupplevelse för elbilsförare och bidra till en grönare framtid. Den strategiska placeringen av macken förväntas locka alla resenärer som färdas längre sträckor utmed motorvägen.

– Vi är stolta över att samarbeta med Nivika i detta banbrytande projekt. Med vår ultrasnabba laddningsteknik kan förare snabbt och smidigt ladda sina elfordon, vilket bidrar till en snabbare övergång till elektrifierade transporter. Tillsammans sätter vi en ny standard för hållbar mobilitet i Sverige, säger Martin Risberg, Country Manager Nordics & Baltics för IONITY.

Servicestation

Servicestationen i anslutning till laddstationen kommer att driftas av Hotel Vidöstern Värnamo under varumärket Frendo. Elbilsmacken kommer att erbjuda en rad bekväma faciliteter för resenärer och elbilsförare under deras laddningspauser. Med fokus på service, bekvämlighet och tillgänglighet kommer denna fullservicestation ha måltider, snacks, varma och kalla drycker, toalett och WIFI, allt den moderna bilisten efterfrågar.

– Vi har under några års tid tittat på möjligheten att skapa en elbilsmack och är nu väldigt stolta och glada över att kunna genomföra detta tillsammans med Nivika och IONITY. Vi har under över 35 års tid drivit vanliga bensinmackar inom vår koncern och ser nu detta som ett naturligt steg att vara med och forma framtidens hållbara servicestationer. Vi ser fram emot att välkomna alla elbilsresenärer till servicestationen. Vi ser det också som ett fantastiskt tillfälle att öka synligheten och erbjuda högklassig service till besökare och gäster, säger Magnus Strömberg, VD Hotel Vidöstern Värnamo.

Långsiktig strategi för tillväxt

För Nivika Fastigheter är detta projekt en del av en större strategi att stärka sin närvaro i Småland och bidra med hållbarhet. Genom att investera i hållbar infrastruktur och kommersiella fastigheter visar Nivika sitt engagemang för att driva samhällsutvecklingen framåt på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt.

– Detta är bara början. Vi är fast beslutna att fortsätta investera i projekt som främjar hållbarhet och skapar mervärde för de samhällen vi verkar i. Projektet med IONITY och Sveriges första elbilsmack är ett viktigt steg i den riktningen, förklarar Sverker Källgården.

För mer information, vänligen kontakta:

Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker.kallgarden@nivika.se

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till cirka 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter och till en tredjedel av bostäder. Drygt 90 % av portföljen är förvaltningsfastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se.