Nixu stöder den svenska byggsektorns ID06 i IT-kampen mot ekonomisk brottslighet

Den svenska byggsektorn har under lång tid arbetat med åtgärder för att motverka svartjobb och annan ekonomisk brottslighet vilket, utöver minskade skatteintäkter för staten, leder till osund konkurrens, ökade säkerhetsrisker på arbetsplatserna samt minskad trygghet för anställda i byggsektorn. Från och med januari 2016 kräver lagen i Sverige att alla de som arbetar på byggarbetsplatser registreras elektroniskt. Målsättningen är att minska mängden svartjobb och främja sund konkurrens i hela sektorn.

Nixu Corporation
Pressrelease den 29 november 2016 klockan 10:00 EET

ID06 AB är ett företag som tillhandahåller en IT-infrastruktur som uppfyller kraven som ställs i lagen om personalliggare i byggbranschen. IT-infrastrukturen möjliggör för kommersiella leverantörer av applikationsutrustningar att leverera kostnadsbesparande tekniska lösningar till branschens företag. Genom introduktionen av ID06-systemet har byggsektorn tagit ett stort steg framåt i kampen mot ekonomisk brottslighet. Mer än 60 000 företag är idag anslutna till ID06-systemet och fler än 600 000 anställda bär idag ett personligt ID06-kort i Sverige.

Sofistikerade IT-hot som drivs av den gråa marknaden utgör allvarliga utmaningar för byggsektorn. Den organiserade brottsligheten exploaterar den senaste IT-tekniken och försöker utnyttja ID06 genom att lura in obehöriga personer i systemet för att få åtkomst till byggarbetsplatser. Dessutom syftar denna kriminalitet till att använda persondata som systemet samlar in. Därför är IT-säkerheten en grundläggande del i ID06:s verksamhet och helt avgörande för att ID06-systemet alltid är säkert och i drift 24/7.

I samarbetet mellan Nixu och ID06 ingår Nixus Cyber Defense Center-tjänst (CDC), som skapar möjlighet att observera sofistikerade attacker i förväg samt hantera dem med minimala skador och driftstopp. Med CDC-tjänsten får ID06 tillgång till ett skalbart försvarssystem som kombinerar den senaste IT-säkerhetstekniken med kunskapen hos branschens främsta yrkesverksamma.

"ID06 samlar in och behandlar en avsevärd mängd persondata vilket medför speciella säkerhetsrisker. I en sådan miljö är det extremt viktigt att säkerställa IT-säkerhet av hög kvalitet och vi är glada att få hjälpa ID06 med våra Cyber Defense Center-tjänster", säger Nixus VD Petri Kairinen.

"Vi är glada för möjligheten att samarbeta med Nixu i kampen mot ekonomisk brottslighet i byggsektorn. Yrkesskickligheten hos Nixus IT-säkerhetsexperter i kombination med modern teknik innebär att ID06 skapat rätt förutsättningar för att kunna förutse och reagera snabbt mot IT-säkerhetshot", säger ID06:s VD Peter Löfgren.

Ytterligare information:
VD Petri Kairinen, Nixu Corporation
telefon +358 40 832 1832, e-post petri.kairinen@nixu.com

VD Peter Löfgren, ID06 AB
telefon +46708210200, e-post: peter.lofgren@id06.se

Distribution:
Main media
www.nixu.com/en

Nixu i korthet:
Nixu Corporation är ett cybersecurityföretag. Vi arbetar med att förbättra våra kunders cybersäkerhet inom Corporate IT, Digital Business och Industrial Internet. Våra kunder förlitar sig på Nixus tjänster inom utveckling, implementering och bedömning av informationssäkerhet. Vi säkerställer konfidentialiteten i våra kunders data, tillgänglighet och riktighet av digitala tjänster genom planering och minskning av cybersecurityrisker.
www.nixu.com/en/, www.nixu.com/en/blog och twitter: @nixutigerteam

ID06 i korthet:
ID06 AB utvecklar, tillhandahåller och förvaltar en ändamålsenlig IT-infrastruktur för sund konkurrens och säkra arbetsplatser. Myndigheter, organisationer och enskilda näringsidkare kan använda IT-infrastrukturen så länge de följer ID06 värdegrund ”sund konkurrens genom transparens”. ID06 AB säkerställer, utifrån officiella uppgifter, unika bolags- och individuppgifter och kopplar samman dessa till ett arbetsgivarsamband. Kärnprocesserna för all ID06-verksamhet är tillgänglighet (IT- infrastruktur som är online 24/7) och säkerhet (bolags- och individuppgifter ska skyddas så att alla krav enligt General Data Protection Regulation uppfylls).
www.id06.se