Händer i Stockholm på och inför Världsaidsdagen 1 dec

Världsaidsdagen 1 dec är ett tillfälle för att visa sitt stöd för alla de miljontals människor i världen som lever med hiv. I Sverige handlar det idag om ca 7000 personer. Mycket av Noaks Ark Stockholms aktiviteter kretsar i år kring World Aids Day Galan, där vi är årets förmånstagare, med artister som Shirley Clamp, Peter Jöback och Timoteij. Andra evenmang är ballongsläpp, klippmaraton, öppet hus och internationellt panelsamtal samt välgörenhetsauktion på Lauritz.com

29 nov
Ballongsläpp på Hötorget

På plats bjuds det god stämning, underhållning och möjlighet att köpa ballonger för att bidra och ge stöd till stiftelsen World Aids Day Galan. Tal av Jukka Aminoff, verksamhetschef på Noaks Ark. Manifestationen avslutas med det makalöst vackra ballongsläppet där 1000 tals ballonger seglar upp mot himmelen och symboliserar de som dött i aids i Sverige.
Underhållning från 14:45, Ballongerna släpps 15:00.

World Aids Day Galan på Rival

Noaks Ark Stockholm är årets förmånstagare för galan, något som kommer ge ett välkommet tillskott till verksamheten för barn och unga som lever med hiv.

Om galan
Galan blir i år på Rival vid Mariatorget och bland artisterna finns Shirley Clamp, som sjunger årets WAD-låt "Din Vinge till förmån för galan, Peter Jöback och Timoteij.
Buffé serveras från 18.00 för gäster som köpt den dyrare ”guldbiljetten”. Allt överskott från galan går till förmånstagaren.
Showstart 20.00.

Öppet hus på Noaks Ark Stockholm

I Noaks Ark lokaler på Eriksbergsatan 46 är det öppet hus under dagen. Det serveras lunch och på eftermiddagen fika. För den som lever med hiv eller är närstående dukas det upp till en festlig buffé på kvällen, från 18.00.

RFSU Stockholm/Noaks Ark- Filmvisning
"We were here", handlar om aids-epidemin i San Fransisco. Efter filmen diskussion om stigmatiseringen av människor som lever med hiv. Plats: Föreläsningssalen, Eriksbergsgatan 46, 18.00
Alla är välkomna! RFSU bjuder på fika.

Hairdressers against AIDS- klippmaraton

”Hairdressers against AIDS” har ett mångårigt samarbete med WAD-galan bakom sig. Den 1a december kommer L’Oréal Academy ha Sveriges främsta frisörer på plats för ett 9-timmars klippmaraton. Noaks Ark håller föreläsningar om hiv och kommer finnas på plats under dagen för att svara på frågor. Årets frisörer som ställer upp är Jean-Pierre Barda, Jenny Karlsson, Michael Cardell, Håkan Lindo, Ola Oterkjaer, Tony Lundström, Sara Ekstrand och Christopher Ahlqvist.

1 dec
Panelsamtal på Karolinska Institutet: “Infectious ideas: HIV/AIDS researchers as activists?”

Med tal av: Dr. Kent Buse, särskild rådgivare till chefen för FN:s program för hiv/aids, UNAIDS. Paneldiskussion med bl.a. Dr. Anders Nordström, ambassadör för global hälsa och Ophelia Haanyama, Noaks Ark. Evenemanget hålls på engelska och målgrupp är forskare, aktivister och beslutsfattare.

Länk till KI

1 dec - 10 dec
Välgörenhetsauktion på Lauritz.com

Den 1-10 december genomför World Aids Day Galan en välgörenhetsauktion tillsammans med Lauritz.com.Privatpersoner och företag kan skänka prylar till ett värde av ett tusen kronor och uppåt. Lauritz sköter försäljningen och pengarna går till årets förmånstagare.
Länk till auktionen

Mediakontakter

För frågor kring evenemangen hänvisar vi till Per Jacoby, kommunikationsansvarig på Noaks Ark. Tel. 08- 700 46 20 alt. per.jacoby@noaksark.org.

Mer information om evenemangen hittar du på: www.noaksark.org/stockholm

Om Världaidsdagen

Världsaidsdagen (World AIDS Day) uppmärksammades för första gången den 1 december 1988. Det är en internationell dag som initierades av FN för att uppmärksamma den globala hiv/aidsepidemin och dess följder för människan och samhället.

Hivorganisationen Noaks Ark verkar för en begränsning av hiv och dess följder för enskilda och samhället. Vi arbetar för ökat välbefinnande hos dem som lever med hiv eller är närstående och bedriver ett brett förebyggande arbete mot hiv och andra sexuellt överförbara infektioner. Genom opinionsbildning vill vi öka medvetenheten om hiv och minska stigmatiseringen av sjukdomen. Noaks Ark finns i Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Stockholm, Östergötland/Örebro, Småland/Halland, Västra Götaland  och Skåne/Blekinge.