Noaks Ark öppnar i Sundsvall

Hivorganisationen Noaks Ark öppnar en lokalavdelning i Sundsvall. Noaks Ark Sundsvall ska minska spridningen av hiv och förbättra livskvaliteten för hivpositiva och deras anhöriga i Västernorrland.

Verksamheten har planerats en längre tid i samarbete mellan landstinget och Riksförbundet Noaks Ark (RNA).

- Vi vill öka kunskapen om hiv hos allmänheten och förbättra livskvaliteten för hiv-positiva och deras anhöriga i Västernorrland, uppger Björn Malmqvist på RNA.

Den nya verksamheten öppnar sina portar för allmänheten i nya lokaler på Östra Långgatan i centrala Sundsvall på internationella aidsdagen 1 december. Från föreningens lokaler kan man hämta informationsmaterial om hiv. Föreningen ska också satsa på information på skolor och arbetsplatser och kommer att anordna utbildningar om hiv och de hivpositivas situation.

- Noaks Sundsvall finns till för den som behöver ett lyssnande öra och medmänskligt stöd, berättar Jennie Norlén. Vi kommer att ordna utflykter och andra aktiviteter och ge möjlighet att träffa andra i samma situation. På sikt vill föreningen även kunna erbjuda kognitiv psykoterapi.

- Genom riksförbundet kan vi redan idag erbjuda telefonrådgivning genom Noaks Ark Direkt 020-78 44 40, berättar Björn Malmquist, beställa infobladet ”Arket” som berättar om intressanta aktiviteter och det elektroniska nyhetsbrevet ”Aktuellt om hiv” som bevakar aktuell forskning.

Presskontakter:                   Björn Malmquist, Riksförbundet Noaks Ark 070-723 69 60

Jennie Norlén, Noaks Ark Sundsvall 076-297 67 14

Adress:                                Noaks Ark Sundsvall