Riksförbundet Noaks Ark är bildat

Noaks Ark har i dag hållit sin första förbundsstämma och formellt beslutat att bilda en riksorganisation med för närvarande sex föreningar verksamma över landet. Den nya organisationen heter Riksförbundet Noaks Ark (RNA). Avsikten är att bättre möta hivepidemin och dess psykosociala konsekvenser i hela landet.

– Hivspridningen fortsätter i Sverige och antalet nydiagnostiserade ökar från år till år. Genom en samordnad organisationsstruktur kan vi bättre möta hivepidemin i hela landet, säger den nytillträdde förbundsordföranden Karl-Henrik Nanning.

Riksförbundet Noaks Ark arbetar för att begränsa hivepidemin och dess följder för enskilda och samhället. Vi bidrar till förebyggandet av hiv och andra sexuellt överförbara infektioner och verkar för ökat välbefinnande hos hivpositiva och närstående. Genom opinionsbildning vill vi öka medvetenheten om hiv och lindra hivpositivas utsatthet i samhället.

Noaks Ark har i dag lokalföreningar i Norrbotten, Västerbotten, Gävleborg, Stockholm, Östergötland, Småland och Skåne. Avsikten är att de regionalt verksamma lokalavdelningarna ska täcka in behoven av förebyggande och stödjande insatser i hela landet. Nya lokalföreningar ska kunna bildas allteftersom behov uppdagas.

Med en riksorganisation vill Noaks Ark bli ett effektivt instrument för nationella insatser mot hiv och andra sexuellt överförbara infektioner. Bildandet av en riksorganisation ska också bidra till att säkra verksamhetens kvalitet i hela landet. Ambitionen är bland annat att bli en remissinstans till centrala utredningar.