Svenska artister uppträder på internationella aidsdagen

​Andreas Lundstedt, Rebound, Sean-Magnus, Sara Varga, Thomas Hanzon samt Odebrand uppträder på en insamlingskonsert på internationella aidsdagen den 1 december. Konserten arrangeras av Riksförbundet Noaks Ark för att uppmärksamma den internationella aidsdagen den 1 december.

Varje år sedan 1991 anordnar Noaks Ark en konsert på internationella aidsdagen. Genom åren har många ur den svenska artisteliten medverkat för att visa solidaritet med dem som lever med hiv och hedra dem som dött i aids. Flera av dem har upplevt hiv på nära håll. Andreas Lundstedt från Alcazar, som själv är hivpositiv är i år med för andra gången. Magnus Skogsberg från duon Sean-Magnus är sedan länge engagerad i hivfrågor och har ett förflutet som volontär på Noaks Ark. Sean-Magnus kommer att bjuda på smakprov från sin bejublade show Sean-Magnus Älskar Man.

– Vi sjunger om kärlekens möjligheter och omöjligheter. Hiv och längtan efter närhet är definitivt en del av budskapslabyrinten i våra sånger, säger Sean Kelly och Magnus Skogsberg i en mun.

Konserten blandar underhållning med budskap i syfte att sprida information om hiv och förhoppningsvis slå hål på en del fördomar. Många kommer för att se sina favoritartister och går därifrån med en tankeställare och nyvunnen kunskap om hiv.

– Även om vi bara lyckas få några enstaka att ta lärdom av det de sett och hört under konserten så har vi gjort skillnad. Det är därför vi gör det här, säger Marie Dahlberg Hedlund, projektledare som arrangerar konserten för femte året.

Det är en uppskattad konsert som på senare år även lockat en yngre publik, något man på Noaks Ark hoppas på även i år. Eddie Razaz och Rabih Jaber från Idol 2009 har nyligen bildat duon Rebound och kommer att framföra nya låtar. Deras publik är född på 90-talet och har ofta en helt annan bild av hiv än den äldre delen av publiken.

– Det är viktigt för oss att vara med och att uppmärksamma folk på att hiv fortfarande finns i världen och att vi måste göra allt för att försöka hitta ett botemedel, säger Eddie Razaz.

Konserten äger rum i Engelbrektskyrkan och börjar kl. 18. Gratis inträde med insamling som går till hivpositiva i behov av akut stöd. Det går även att sätta in pengar på Noaks Arks 90-konto 90 07 18-8, ange WAD.

Presskontakter:    Marie Dahlberg Hedlund, projektledare konserten, tel. 0705-620268.
Maria Bohlin, kommunikatör, tel. 073-649 46 11
Jukka Aminoff, verksamhetschef Riksförbundet Noaks Ark, tel 070-723 69 60