NOBA Bank Group undertecknar FN:s principer för ansvarsfull bankverksamhet

NOBA Bank Group undertecknar FN:s principer för ansvarsfull bankverksamhet

2024-08-31, NOBA har blivit officiell undertecknare av FN:s principer för ansvarsfull bankverksamhet – ett ramverk för en hållbar banksektor som utvecklats genom ett samarbete mellan banker över hela världen och FN:s miljöprogram finansinitiativ (UNEP FI).

Principerna är det ledande ramverket för att säkerställa att bankernas strategi och praxis stämmer överens med den vision som samhället har fastställt genom FN:s mål för hållbar utveckling och Parisavtalet. Banker som har undertecknat principerna förbinder sig att vara ambitiösa i sina hållbarhetsstrategier och arbeta för att integrera hållbarhet i kärnan av sin verksamhet.

Jacob Lundblad, CEO, NOBA Bank Group:

"Vi är mycket stolta över att följa UNEP FI:s principer för ansvarsfull bankverksamhet.

På NOBA inkluderar vi kontinuerligt hållbarhetspraxis i vår verksamhet och strävar efter ett långsiktigt värdeskapande för kunder, aktieägare och samhället i stort. Vi ser att vårt ansvar omfattar alla aspekter av hållbarhet: ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Med vårt åtagande till principerna för ansvarsfull bankverksamhet bekräftar vi vår intention att ta en aktiv ledarroll i hållbara förändringar.”

Presskontakt:

Cari Hårderup, Head of EGS and Communication, NOBA

press@noba.bank

Mer information om principerna för ansvarsfull bankverksamhet: www.unepfi.org/responsiblebanking