Nordax Group offentliggör prospekt och prisintervall i börsintroduktionen på Nasdaq Stockholm

Report this content

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE, DIREKT ELLER INDIREKT, OFFENTLIGGÖRAS I ELLER DISTRIBUERAS INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER NÅGOT ANNAT LAND I VILKET SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OTILLÅTEN

Efter offentliggörandet den 26 maj 2015 om avsikten att genomföra en börsintroduktion på Nasdaq Stockholm, offentliggör Nordax Group AB (publ) (”Nordax Group” eller ”Bolaget”) idag prospekt och prisintervall i samband med erbjudandet och noteringen av Bolagets aktier (”Erbjudandet”) på Nasdaq Stockholm. Nordax Bank AB (publ), det operativa dotterbolaget till Nordax Group, är en ledande nischbank i Norden som erbjuder privatlån och sparkonton till omkring 95 000 kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

Erbjudandet i sammandrag

• Priset i Erbjudandet förväntas fastställas inom intervallet 38 till 45 kronor per aktie, vilket motsvarar en värdering av Nordax Group om cirka 4,2 till 5,0 miljarder kronor. Det slutliga priset i Erbjudandet förväntas offentliggöras omkring den 17 juni 2015.
    • Vision Capital Partners VII A LP (Guernsey LP) och Vision Capital Partners VII LP (Guernsey LP) (”Huvudägarna”), samt medlemmar i koncernledningen, styrelseledamöter och vissa högre befattningshavare samt tidigare anställda (”Minoritetsägarna” eller, tillsammans med Huvudägarna, de ”Säljande Aktieägarna”), erbjuder upp till 48 682 250 aktier i samband med Erbjudandet, motsvarande upp till 43,9 procent av samtliga aktier i Bolaget.
    • Det totala antalet aktier som omfattas av Erbjudandet kan komma att utökas av Huvudägarna till totalt 57 689 122 aktier, motsvarande upp till 52,0 procent av samtliga aktier i Bolaget, exklusive eventuella aktier som säljs till följd av att övertilldelningsoptionen utnyttjas.
    • Huvudägarna har dessutom utfärdat en övertilldelningsoption till Morgan Stanley, Carnegie, Citigroup och ABG Sundal Collier (”Managers”) att förvärva ytterligare aktier i Bolaget motsvarande upp till 10 procent av det maximala antalet aktier som omfattas av Erbjudandet. Övertilldelningsoptionen kan utnyttjas under 30 dagar från första dag för handel i aktierna på Nasdaq Stockholm.
    • Under antagande om att övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo och Erbjudandet utökas fullt ut av Huvudägarna kommer Erbjudandet att omfatta upp till 63 458 034 aktier, motsvarande upp till 57,2 procent av samtliga aktier i Bolaget.
    • Baserat på prisintervallet i Erbjudandet, och under antagande om att övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo och Erbjudandet utökas fullt ut av Huvudägarna, kommer det totala värdet på Erbjudandet att uppgå till cirka 2,42,8 miljarder kronor.
    • Swedbank Robur Fonder har, på vissa villkor, åtagit sig att, till det slutliga priset i Erbjudandet (oavsett vad detta fastställs till inom prisintervallet) förvärva ett antal aktier motsvarande 9,5 procent av aktierna i Bolaget.
    • Erbjudandet utgörs av ett erbjudande till allmänheten i Sverige samt ett erbjudande till institutionella investerare i Sverige och i utlandet.
    • Anmälningsperioden i Erbjudandet förväntas påbörjas den 5 juni 2015 och avslutas den 15 juni 2015 såvitt avser erbjudandet till allmänheten i Sverige och den 16 juni 2015 såvitt avser erbjudandet till institutionella investerare.
    • Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm förväntas vara den 17 juni 2015 och aktierna kommer att handlas under kortnamnet ”NDX”.

Morten Falch, VD för Nordax Group, kommenterar: ”Vi har sett ett stort intresse från svenska och internationella institutioner eftersom Nordax innebär en attraktiv investeringsmöjlighet. Nordax har sedan starten 2003 byggt upp en gedigen verksamhet och har visat en förmåga att generera goda resultat genom hela konjunkturcykeln. Vi ser en betydande outnyttjad potential i att nå fler kunder både på våra nordiska marknader och i Tyskland, och vår centraliserade plattform möjliggör en kostnadseffektiv expansion. Detta är en spännande tid i Nordax resa och vi ser fram emot att välkomna nya aktieägare.”

Erbjudandet

De Säljande Aktieägarna erbjuder upp till 48 682 250 aktier i samband med Erbjudandet, motsvarande upp till 43,9 procent av samtliga aktier i Bolaget. Det totala antalet aktier som omfattas av Erbjudandet kan komma att utökas av Huvudägarna, med förbehåll för att Erbjudandet inte kommer att omfatta fler än totalt 57 689 122 aktier, motsvarande upp till 52,0 procent av samtliga aktier i Bolaget, exklusive eventuella aktier som säljs till följd av att övertilldelningsoptionen utnyttjas.

Huvudägarna har utfärdat en övertilldelningsoption till Managers att förvärva ytterligare upp till 5 768 912 aktier, motsvarande 10 procent av det totala antalet aktier som säljs inom ramen för Erbjudandet. Övertilldelningsoptionen kan utnyttjas under 30 dagar från första dag för handel i aktierna på Nasdaq Stockholm.

Under antagande om att övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo och Erbjudandet utökas fullt ut av Huvudägarna kommer Erbjudandet att omfatta upp till 63 458 034 aktier, motsvarande upp till 57,2 procent av samtliga aktier i Bolaget. Baserat på prisintervallet i Erbjudandet, och under antagande om att övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo och Erbjudandet utökas fullt ut av Huvudägarna, kommer det totala värdet på Erbjudandet att uppgå till cirka 2,4 – 2,8 miljarder kronor.

Erbjudandet utgörs av ett erbjudande till allmänheten i Sverige samt ett erbjudande till institutionella investerare i Sverige och i utlandet, inklusive till kvalificerade institutionella köpare (eng. qualified institutional buyers) i USA i enlighet med Rule 144A under U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”). Samtliga erbjudanden och försäljningar utanför USA kommer att ske i enlighet med Regulation S i Securities Act.

Morten Falch, VD för Nordax Group, kommer att, med vissa förbehåll för vissa undantag, åta sig att inte att sälja sina aktier i Bolaget under 24 månader[1] från första dagen för handel och notering av aktierna på Nasdaq Stockholm. Mer information om åtaganden att avstå från att sälja aktier finns i prospektet.

Priset i Erbjudandet kommer att fastställas genom ett särskilt anbudsförfarande (s.k. bookbuilding) och förväntas fastställas inom intervallet 38 till 45 kronor per aktie, vilket motsvarar en värdering av Nordax Group om cirka 4,2 till 5,0 miljarder kronor. Priset i Erbjudandet förväntas offentliggöras omkring den 17 juni 2015. Priset i Erbjudandet till allmänheten i Sverige kommer inte att överstiga 45 kronor per aktie.

Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm förväntas vara den 17 juni 2015. Aktierna kommer att handlas under kortnamnet ”NDX”. Likviddagen i Erbjudandet förväntas vara den 22 juni 2015.

Eftersom inga nya aktier emitteras i samband med Erbjudandet kommer Bolaget inte att erhålla några intäkter från Erbjudandet. Per dagen för Erbjudandet finns det 110 945 598 aktier i Bolaget. Vid tidpunkten för Erbjudandet kommer Huvudägarna att inneha en sammanlagd ägarandel om cirka 80 procent av aktierna i Bolaget. Minoritetsaktieägarna kommer vid tidpunkten för Erbjudandet att inneha en sammanlagd ägarandel om cirka 20 procent av aktierna i Bolaget. Efter att genomförandet av Erbjudandet, under antagande att priset faststӓlls till mittpunkten av prisintervallet, kommer de Säljande Aktieägarnas innehav att uppgå till:

• 56,2 procent av utestående aktier under antagande om att Erbjudandet inte utökas och övertilldelningsoptionen inte utnyttjas;
  • 48,1 procent av utestående aktier under antagande om att Erbjudandet utökas fullt ut och övertilldelningsoptionen inte utnyttjas; eller
  • 42,9 procent av utestående aktier under antagande om att Erbjudandet utökas fullt ut och övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo.

Morgan Stanley och Carnegie är Joint Global Coordinators och Joint Bookrunners, Citigroup är Joint Bookrunner och ABG Sundal Collier är Co-Lead Manager i samband med Erbjudandet. Lazard & Co. är finansiell rådgivare till Bolaget och de Säljande Aktieägarna.

Prospekt och anmälan

Prospektet finns tillgängligt på Nordax Groups webbplats (www.nordaxgroup.com/sv/investerare/information-om-borsnotering), på Carnegies webbplats (www.carnegie.se) och Avanzas webbplats (www.avanza.se)

För allmänheten i Sverige ska anmälan om förvärv av aktier avse lägst 200 och högst 20 000 aktier, i jämna poster om 50 aktier. Anmälan ska göras på särskild anmälningssedel som kan erhållas från Carnegies kontor och finns tillgänglig på Nordax Groups webbplats (www.nordaxgroup.com/sv/investerare/information-om-borsnotering) och på Carnegies webbplats (www.carnegie.se).

Anmälningssedlar ska lämnas till något av Carnegies kontor i Sverige eller skickas till:

Carnegie Investment Bank AB (publ)

Transaction Support

Sverige

Personer som är depåkunder hos Avanza kan anmäla sig för förvärv av aktier via Avanzas internettjänst. Ytterliggare information finns tillgänglig på www.avanza.se.

Preliminär tidplan

Anmälningsperiod (erbjudandet till   allmänheten i Sverige).................... 5 – 15 juni 2015
Anmälningsperiod (erbjudandet till   institutionella investerare).............. 5 – 16 juni 2015
Offentliggörande av slutligt   pris i Erbjudandet ......................................... 17 juni 2015
Första handelsdagen på Nasdaq Stockholm............................................. 17 juni 2015
Likviddag.......................................................................................................... 22 juni 2015

För ytterligare information, kontakta:

Åse Lindskog, Ansvarig för investerarrelationer, Nordax Group

E-mail: ir@nordax.se

Carnegie Helpdesk

Om Nordax

Nordax är en ledande nischbank i Norden och erbjuder in- och utlåning till ungefär 95 000 kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade under ett tak på kontoret i Stockholm. Nordax grundades av sex entreprenörer med gedigen erfarenhet av riskhantering. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila och befinner sig mitt i livet. Den 31 mars 2015 uppgick utlåningen till 10,3 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 6,5 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com.

About Vision Capital

Vision Capital is an international investment firm. It pioneered bespoke multi-asset transactions and private equity fund recapitalisations and targets mid-market investments in Western Europe and North America. Since 2011, Vision Capital has invested €660 million in 16 companies and has €1.7 billion assets under management with offices in London and New York.

Nordax Group AB (publ) offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 juni 2015 kl. 13.00.

VIKTIG INFORMATION

Detta meddelande skickas inte till, och kopior av det får inte distribueras inom eller skickas till USA, Kanada, Australien, Japan eller något annat land i vilket sådan distribution skulle vara otillåten.

Detta meddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapper som omnämns häri får inte säljas i USA utan att de registreras eller omfattas av ett undantag från registrering i enlighet med den vid var tid gällande amerikanska Securities Act från 1933. Bolaget avser inte att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att göra ett offentligt erbjudande av sådana värdepapper i USA.

Detta meddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i Storbritannien. Ett prospekt har inte, och kommer inte, att godkännas i Storbritannien avseende värdepapperen. Denna kommunikation distribueras och riktas endast till (i) personer som befinner sig utanför Storbritannien eller (ii) personer som är professionella investerare i enlighet med artikel 19(5) i den brittiska Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Föreskriften”) och (iii) enheter med hög nettoförmögenhet, och andra personer till vilka det lagligen får kommuniceras, som avses i artikel 49(2)(a)-(d) i Föreskriften (alla sådana personer benämns gemensamt ”Relevanta Personer”). Investeringsaktiviteter till vilka den här kommunikationen hänför sig kommer endast att vara tillgänglig för, och kommer endast att inlåtas i med, Relevanta Personer. Personer som inte är relevanta personer ska inte agera eller förlita sig på detta dokument eller dess innehåll.

FCA-/ICMA-stabilisering

Detta meddelande kan innehålla viss framåtriktad information. Sådan information är all information som inte avser historiska fakta och som innehåller uttryck som ”tror”, ”förväntas”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan, ”fortsätter”, ”bör” och liknande uttryck. Den framåtriktade informationen i detta meddelande är baserad på olika uppskattningar och antaganden vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är dessa antaganden till sin natur förenade med kända och okända risker, osäkerhetsfaktorer och andra viktiga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutse och som ligger utanför Bolagets kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska utfallen kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i detta meddelande genom framåtriktad information.

Uppgifterna, uppfattningarna och den framåtriktade informationen i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.

[1] Det föregående ska inte tillämpas på (i) försäljning av aktier i Erbjudandet, (ii) försäljning av aktier i samband med omorganisering som skett i samband med Erbjudandet, (iii) försäljning eller emission av aktier i samband med en aktieinvestering som gjorts av anställda med medel som erhållits i samband med Erbjudandet och (iv) emissioner av aktier inom ramen för anställdas incitamentsprogram.

Taggar: