Nordax har framgångsrikt emitterat seniora icke-säkerställda obligationer

Report this content

Nordax Bank AB (publ) (”Nordax”), ett dotterbolag till Nordax Group AB (publ), har framgångsrikt givit ut seniora icke-säkerställda obligationer om totalt 500 000 000 SEK och därmed ytterligare förstärkt sin diversifierade finansiering.

Efter stor efterfrågan från nordiska investerare har Nordax emitterat seniora icke-säkerställda obligationer om totalt 500 000 000 SEK. Emissionen följer på Nordax sedan tidigare utestående seniora icke-säkerställda obligationer som förfaller den 21 mars 2016 och kompletterar utestående obligationstransaktioner i form av förlagslån om 250 000 000 SEK samt värdepapperiseringar utgivna av dotterbolag i Nordaxkoncernen.

”Det lyckade resultatet av transaktionen vittnar om Nordax starka ställning som emittent på kapitalmarknaderna och vi upprätthåller vår starka och diversifierade finansiering”, säger Morten Falch, VD.

ABG Sundal Collier och Danske Bank agerade som Joint Bookrunners för transaktionen.

Information om transaktionen:

Emittent: Nordax Bank AB (publ)

Nominellt belopp: 500 000 000 SEK

Typ av instrument: Seniora icke-säkerställda obligationer

Förfall: 16 mars 2019

Ränta: 3-månaders STIBOR +240bps

För ytterligare information, kontakta gärna:

Åse Lindskog, media- och investerarrelationer, Nordax

E-post: ir@nordax.se

Om Nordax

Nordax är en ledande nischbank i Norden och erbjuder in- och utlåning till mer än 100 000 kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade under ett tak på kontoret i Stockholm. Nordax grundades av sex entreprenörer med gedigen erfarenhet av riskhantering. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila personer. Den typiska kunden är 49 år och har en inkomst som är högre än det nationella genomsnittet. Den 31 december 2015 uppgick utlåningen till 10,8 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 6,0 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com. För mer information om Nordax kunderbjudanden, gå gärna in på respektive lands webbplats: www.nordax.se, www.nordax.no, www.nordax.fi och www.nordax.de.

Taggar: