Ny holdingbolagsstruktur

PRESSMEDDELANDE · Etablering av ny schweizisk holdingbolagsstruktur · Ingen ändring i Nobel Biocares verksamhet · Aktierna noteras i Zürich och Stockholm Styrelsen för Nobel Biocare har beslutat att initiera etableringen av en ny schweizisk holdingbolagsstruktur i syfte att stödja bolagets fortsatta ansträngningar att förbättra resultatet, upprätthålla ett långsiktigt marknadsledarskap och skapa värde för aktieägarna. Nobel Biocare har under de senaste åren utvecklats till en i allt högre grad internationell koncern och idag genereras ca 95 procent av koncernens försäljning utanför Sverige, 71 procent av de anställda är baserade utomlands och endast ca 13 procent av aktieägarna återfinns i Sverige. Nobel Biocare aviserade under föregående år en ny strategi för framtida tillväxt. Med sin nya företagsledning har bolaget ökat sin fokusering på marknadsföring och försäljning samt sina forsknings- och utvecklingsprogram i syfte att ytterligare stärka bolagets världsledande ställning. Ny schweizisk holdingbolagsstruktur Styrelsen för Nobel Biocare är övertygad om att det finns betydande fördelar för bolaget att anta en ny schweizisk holdingbolagsstruktur som syftar till att ytterligare förbättra Nobel Biocares konkurrensposition, ytterligare bredda Nobel Biocares tillgång till den internationella kapitalmarknaden samt förbättra aktiens likviditet. Det nya schweiziska moderbolaget kommer att noteras både på den schweiziska börsen i Zürich (SWX) och på Stockholmsbörsen. Förstärkning av koncernens konkurrensposition genom förbättrat kassaflöde Marknaden för dentala implantat har en stark tillväxtpotential men är också utsatt för stark konkurrens. En viktig konkurrensfaktor för företag i denna sektor är den mängd resurser som kan satsas på marknadsföring samt investeras i forskning och utveckling. Nobel Biocare kan genom en schweizisk holdingbolagsstruktur optimera skattestrukturen till nivåer som är jämförbara med multinationella företag och därmed maximera det kapital som återinvesteras i företagets tillväxt samt därmed bättre dra fördel av marknadspotentialen. Nobel Biocare förväntas genom den nya holdingbolagsstrukturen redovisa en genomsnittlig skatt för koncernen på 20-25 procent från och med 2003 vilket är i nivå med andra multinationella bolag med schweizisk hemvist. Ökad tillgång till en större investerarbas En ny schweizisk holdingbolagsstruktur och en notering i Zurich förväntas ge Nobel Biocare en stärkt profil hos den stora healthcare fokuserade investerarbasen i Schweiz. Den schweiziska börsen har en stor andel healthcareföretag (ca 35 procent av börsens totala marknadsvärde). Nobel Biocare kommer härigenom att få ökad tillgång till den stora privata investerarbasen i Schweiz vid sidan av de befintliga institutionella ägarna. Potential för ökad likviditet i Nobel Biocare aktier Schweiziska medicintekniska företag följs aktivt av analytiker vid internationella investmentbanker och lokala mäklarfirmor vilket bidrar till god genomlysning och jämförbarhet mellan företag inom den europeiska medicintekniska sektorn. En notering av Nobel Biocare i både Schweiz och Sverige kommer sannolikt också bidra till en ökad analystäckning av företaget, som i sin tur kan leda till ökad likviditet i aktien. Godkännande från aktieägarna Etableringen av en ny schweizisk holdingbolagstruktur kommer att genomföras genom ett aktieerbjudande (1:1) till samtliga aktieägare i Nobel Biocare AB där aktieägarna i Nobel Biocare AB erbjuds en aktie i ett nytt schweiziskt moderbolag, Nobel Biocare AG, för varje aktie de äger i Nobel Biocare AB. I det fall erbjudandet fullföljs, kommer Nobel Biocare AB därefter att bli ett dotterbolag till Nobel Biocare AG. Ingen ändring i Nobel Biocares verksamhet Även om en etablering av en schweizisk holdingbolagsstruktur innebär förändringar av Nobel Biocares legala struktur, blir det inga förändringar i Nobel Biocares verksamhet eller för dess anställda. Huvudkontorets nuvarande operationella funktioner, inklusive forsknings- avdelningen, kommer att vara kvar i Göteborg. Produktionsenheterna i Sverige och USA kommer inte att beröras av den nya holdingbolagsstrukturen. Styrelsen kommer att sträva efter att behålla den nuvarande styrelsen också i koncernens nya holdingbolag och de fackliga representanterna kommer fortsättningsvis att delta som adjungerade ledamöter. Den framtida finansiella rapporteringen kommer att följa bolagets standard idag vad avser genomlysning och informationsnivå. Mer detaljerad information om den nya holdingbolagsstrukturen och tillhörande erbjudande till aktieägarna kommer att lämnas i en separat pressrelease samt efterföljande prospekt, vilka förväntas publiceras i maj 2002. Göteborg den 3 april 2002 NOBEL BIOCARE AB Styrelsen Ytterligare upplysningar: Heliane Canepa, Verkställande direktör, telefon 031-81 88 00. Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som har sin kärnverksamhet inom tandimplantat och tandprotetik. Företagets världsledande produktsystem för tandimplantat, Brånemark System® och Steri-Oss/Replace har en global marknadsandel på ca 38 procent. Bolagets andra produktlinje Procera® är en unik, IT-baserad produktions- och affärsprocess för framställning av individuellt utformad tandprotetik. Systemet har med stor framgång lanserats i över 35 länder. Nobel Biocare har drygt 1.300 anställda och omsättningen 2001 uppgick till 2.663 MSEK. Huvudkontoret finns i Göteborg och tillverkning i Sverige och USA. Nobel Biocare har dotterbolag och filialer i 26 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/03/20020403BIT00010/wkr0002.pdf