Nobel Media AB - Nobelstiftelsens nya mediebolag

Report this content

Nobel Media AB - Nobelstiftelsens nya mediebolag Nobelstiftelsen har beslutat sig för att ta ett fastare grepp om sina medierättigheter. Från och med i höst kommer Nobel Media AB att äga, producera och utveckla nya medierättigheter kopplade till Nobelpriset. Som VD för den nya verksamheten har utsetts Camilla Hyltén-Cavallius. Hon kommer närmast från funktionen som informationsansvarig på Nobelstiftelsen. Nobel Media AB har framförallt tre mål med sin verksamhet: - Att utveckla Nobelprogrammen och nya programformat - Att utveckla den internationella spridningen av Nobelprogrammen - Att stärka varumärkeskontrollen, framför allt i vårdande syfte Nobel Media kommer under en första fas att arbeta med TV-rättigheter i form av de sedan tidigare kända Nobelprogrammen, t ex sändningarna från Nobelprisutdelning och bankett, Snillen Spekulerar, dokumentärer och pristagarporträtt. - Vi är övertygade om att det nya scenariot med Nobel Media som innehavare av rättigheterna till Nobelprogrammen, leder till en utveckling av programmen och på sikt även nya programformat, säger Camilla Hyltén-Cavallius. Nobel Media har efter en omfattande upphandling valt Sveriges Television som huvudproducent för den första omgången Nobelprogram 2004-2006. Sveriges Television kommer dessutom även fortsättningsvis att vara ett av de TV-bolag i världen som sänder programmen. Som partner för den internationella verksamheten har Nobel Media valt IMG (International Management Group) och TWI. IMG och TWI kommer framför allt att arbeta med frågor som rör sponsring samt spridning av Nobelprogrammen i internationella kanaler. - Vi räknar med att samarbetet kommer att leda till ytterligare spridning och fördjupning av kunskapen om Nobelpriset och Nobelpristagarnas insatser, säger Michael Sohlman, VD för Nobelstiftelsen I dagsläget består Nobelprogrammen av åtta produktioner: sändning från Nobelprisutdelning och bankett, fyra pristagarporträtt, diskussionsprogrammet Snillen spekulerar (Nobel Minds) och sammandraget Nobel Highlights. Dessa distribueras i Sverige och internationellt och når ett stort antal tittare över hela världen. För vidare information: Camilla Hyltén-Cavallius, VD Nobel Media AB 08/663 14 83 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/20/20040919BIT24390/wkr0010.pdf Pressmeddelandet i pdf-format http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/20/20040919BIT24390/wkr0012.pdf Information in English