Öppna data kring Nobelprisen

Report this content

Nu blir det lättare att skapa egna visualiseringar eller listor med information kring Nobelprisen. Nobel Media AB, som ansvarar för mediarättigheterna kring Nobelpriset, har nyligen publicerat öppna data som ger tillgänglighet till grundläggande information kring Nobelprisen. Informationen kan användas för nya spännande applikationer.

De öppna data som ingår i de två projekten är uppgifter om vilka som har tilldelats Nobelpriset, när, i vilken priskategori, motiveringen till priset, samt födelsedata för pristagarna och information om deras verksamhetsort. Uppgifterna kommer att vara uppdaterade och tillförlitliga och även inkludera tillkännagivanden av nya Nobelprisen i oktober.

Genom att göra information kring Nobelpriset öppet tillgängligt, erbjuder vi verktyg som kan leda till nya sätt att presentera Nobelprisdata. Det ska bli spännande att se hur utvecklare runt om i världen kommer använda dessa verktyg, möjligheterna är många”, säger Hans Mehlin, Director of Technology på Nobel Media.

I det första projektet har Nobel Media skapat ett öppet, kvalitetsgranskat och dokumenterat REST- baserat API kring den basala Nobelprisinformationen. API:et kan användas av utvecklare och webbplatser som är intresserade av att skapa listor och innehåll relaterat till Nobelpriset.

Det andra projektet erbjuder öppna länkade data som RDF-relationer och sökbarhet genom SPARQL. Metadata från Nobelprisinformationen på Nobelprize.org görs tillgängliga och relationer har skapats till såväl egna som externa resurser.

Öppna data-projekten är tillgängliga under licensen Creative Commons 0 (CC0) och projekten har finansierats av VINNOVA, Sveriges innovationsmyndighet. API:et utvecklades tillsammans med Andreas Krohn och Erik Eng på Dopter. Länkade data-projektet utvecklades tillsammans med Hannes Ebner och Matthias Palmér på Metasolutions.

Merci Olsson
Marketing and Communications Director

Tel: +(46) 738 52 35 95
E-post: merci.olsson@nobelmedia.se

Om Nobel Media AB
Nobel Media AB strävar efter att sprida kunskaper om och intresse för nobelprisbelönade prestationer till en global publik genom digitala medier samt tv och radio, publikationer och evenemang. I Nobel Medias portfölj ingår Nobelprize.org som är nobelprisets officiella webbplats som för närvarande har över 45 miljoner unika besökare. Produktionen av officiella tv-program består av Nobelprisutdelningarna i Stockholm och Oslo, Nobelbanketten, Nobeldokumentärer, Nobel Minds (Snillen spekulerar), Nobel Laureates och Nobel Prize Concert. Med dessa program når vi över 250 miljoner tittare över hela världen.

Gå in på: http://www.nobelprize.org/@Nobelprize_org on Twitter, www.facebook.com/Nobelprize.org,   www.youtube.com/nobelprize , google.com/+NobelPrize

Nobel Media®, Nobel Prize® och Nobelprize.org® är registrerade varumärken som tillhör Nobelstiftelsen.

Friskrivning: Nobel Media AB är varken direkt eller indirekt engagerat i nomineringen eller valet av nobelpristagare. Dessa förfaranden är strängt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut nobelpriset.

Taggar:

Citat

Hans Mehlin, Director of Technology på Nobel Media.