Vetenskaplig konferens väcker rekordstort intresse bland studerande

Report this content

Intresset för Nobel Week Dialogue bland studerande har varit stort. Nära hälften av alla som har anmält sig till den öppna konferensen under Nobelveckan är studenter. Deltagarna kommer från 26 länder.

Forskarstuderande, doktorander, blivande akademiker och utländska studenter har visat stort intresse för denna första tvärvetenskapliga konferens där allmänhet möter vetenskap. Bland gäststudenter i Sverige har intresset varit störst från länder som Tyskland, Finland och USA.

-  Nobel Week Dialogue är ett unikt tillfälle för mig som doktorand att möta och diskutera med världens ledande vetenskapsmän om frågor inom genetik som berör viktig forskning. Jag hoppas att alla som deltar ska bli inspirerade och vilja fortsätta dialogen efter konferensen, säger Indira Chivukula från USA, doktorand vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi på Karolinska Institutet.

Nobel Week Dialogue har fokus på interaktivitet och har engagerat 7 bloggare. Allmänheten kan följa konferensen live över nätet, ställa frågor via webben eller kommentera via Twitter #nwd12, samt följa konferensbloggen www.nobelweekdialogue.org/media/blog.

Det är ett ambitiöst program som Nobel Week Dialogue erbjuder allmänheten den 9 december. Många frågeställningar och aspekter tas upp när 7 Nobelpristagare och 23 världsledande forskare, vetenskapsmän och experter möter en engagerad allmänhet.

Bland de medverkande i programmet finns Nobelpristagaren James Watson som fick Nobelpriset i fysiologi eller medicin 1962 för upptäckten av DNA-molekylens struktur tillsammans med Francis Crick och Maurice Wilkins. Övriga Nobelpristagare som deltar är Bruce Beutler (2011), Steven Chu (1997), Craig Mello (2006), Christiane Nüsslein-Volhard (1995) och Kurt Wüthrich (2002). Några av de experter och opinionsbildare som deltar på konferensen är Eric Lander, genetiker, molekylärbiolog och matematiker samt pionjär när det gäller förståelsen för genomik ur ett medicinskt perspektiv, Kerstin Lindblad Toh, professor i komparativ genomik och direktör för Science of Life Laboratory i Uppsala och Matt Ridley, författaren som skrivit provocerande böcker om evolution, genetik och samhälle.

Ett mer detaljerat program med talarlista finns på www.nobelweekdialogue.org

För närmare information kontakta:

Sophie Ternheim, pressekreterare Nobel Week Dialogue,

E-mail: sophie.ternheim@nobelmedia.se Mobil: 0730-92 63 00

Om Nobel Week Dialogue

Nobel Week Dialogue är en ny programpunkt under Nobelveckan, som arrangeras av Nobel Media i samarbete med Nobelstiftelsen och de prisutdelande institutionerna. Syftet med Nobel Week Dialogue är att fördjupa dialogen mellan vetenskap och samhälle kring Nobelprisrelaterade ämnen och frågeställningar.

I Nobel Medias verksamhet ingår Nobelprize.org, Nobelprisets officiella webbplats, produktion av officiella tv-program, Nobel Prize Concert samt internationell föreläsningsverksamhet.

Nobel Media® och Nobel Prize® är registrerade varumärken som tillhör Nobelstiftelsen.

Friskrivning: Nobel Media AB är varken direkt eller indirekt engagerad i nomineringsprocessen eller valet av Nobelpristagare. Dessa förfaranden är strikt konfidentiella och regleras av de institutioner som delar ut Nobelpriset.

Taggar: