• Nobel records/

En av Greklands största för första gången i Sverige – Loudovikos ton Anogeion på Sockerbruket den 6 maj

Report this content

Lördagen 6 maj har Loudovikos ton Anogeion konsert på Sockerbruket i Göteborg. Loudovikos är med över 20 album i bagaget en av Greklands mest omtyckta artister. Nu kommer han till Sverige för första gången för att bjuda på klassiska medelhavstoner. Konserten är en del i Nobel Records och Concertos ambition att sprida musik från hela världen i Göteborg.

Loudovikos ton Anogeion (från Anogia) upptäcktes på 80-talet av den kända kompositören Manos Hadjidakis, och har sedan dess spelat in 20 album och samarbetat med några av Greklands största kompositörer. Till vardags bor han i bergen på Kreta där han komponerar musik och skriver böcker.

– Vi är så glada att Loudovikos ton Anogeion äntligen kommer till Göteborg. Han är en av Greklands nutida stora poeter, kompositörer, sagoförfattare, låtskrivare och trubadurer. Det går inte att sätta honom i fasta ramar, han gör sin musik med en sådan passion och äkthet och tar oss tillbaka till medelhavsmusikens rötter. Besökarna på lördag kommer bjudas på en musikalisk resa fylld av rytm, passion och färg, som en sommarvind från Kreta, säger Vangelis Kollias, pressansvarig på Concerto.

Med på scen har han fem meriterade musiker, bland annat den unga och lovande sångerskan Aliki Zografou. Loudovikos nya och äldre välkända låtar flätas samman med Manos Hadjidakis musik, med stora verk som "Vilken är kärlekens färg" och "Erotokritos".

Vad: Konsert med Loudovikos ton Anogeion
Plats: Sockerbruketarena, Göteborg
Tid: Lördagen 6 maj klockan 19:00, liveframträdande klockan 20:30
Anmälan: info@concerto.se

Lyssna på Loudovikos ton Anogeions musik här: https://www.youtube.com/watch?v=40vRvVOCWmA

För information kontakta:
Nikolas Gialtrinos, skivbolagsansvarig Nobel Records tfn: +(46)70 910 81 81
Vangelis Kollias, pressansvarig Concerto tfn: +(46)76 579 27 16
Bilder för fri publicering kontakta Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se
www.nobelrecords.se  www.concerto.se

Concerto är ett nystartat oberoende konsert- och bokningsbolag med sin bas i Göteborg.
Nobel Records är ett nystartat skivbolag i Göteborg som vill lyfta fram artister med olika musikalisk bakgrund och stil, från världsmusik till jazz, indie rock, soul och funk. Arbetet görs i samarbete med Musikutveckling och Concerto. Visionen är att föra samman olika musikaliska kulturer och samtidigt ge tillbaka så mycket som möjligt till musikern.

Taggar:

Citat

Vi är så glada att Loudovikos ton Anogeion äntligen kommer till Göteborg. Han är en av Greklands nutida stora poeter, kompositörer, sagoförfattare, låtskrivare och trubadurer. Det går inte att sätta honom i fasta ramar, han gör sin musik med en sådan passion och äkthet och tar oss tillbaka till medelhavsmusikens rötter. Besökarna på lördag kommer bjudas på en musikalisk resa fylld av rytm, passion och färg, som en sommarvind från Kreta.
Vangelis Kollias, pressansvarig på Concerto