En värld att leva i gästar Nobelmuseet

Report this content

Alexandra Pascalidou, Åsa Nilsonne, Stephan Rössner och Ozan Sunar gestaltar Amnestyaktivister i pjäsen ”En värld att leva i” på Nobelmuseet den 24 november.

En värld att leva i är en dokumentär pjäs som skrevs i samband med att Amnesty fyllde 50 år i maj 2011 av dramatikern Hedda Krausz Sjögren och regissören Jonas Jarl. Pjäsen, som är en uppläsning, är baserad på intervjuer med fyra medlemmar i Amnesty International. Fyra personer med olika livshållning och livsöden, men med en sak gemensamt – en brinnande önskan att arbeta för människor som fått sina mänskliga rättigheter kränkta. De har engagerat sig för politiska fångar, flyktingar, våldsutsatta och dödsdömda.

Föreställningen/uppläsningen på Nobelmuseet arrangeras i samarbete med Nobelmuseet, Riksteatern, Amnesty International och Hedda Produktion AB.

Medverkande
Ozan Sunar, VD & konstnärlig ledare, i rollen som författaren och dödsstraffsmotståndaren Lars Åke Augustsson.
Alexandra Pascalidou
, journalist, författare & programledare, i rollen som Malmöaktivisten Rona Morän, som var med och startade en av de första Amnestygrupperna i Sverige.
Åsa Nilsonne
, författare & läkare, i rollen som den mångåriga aktivisten Rose-Marie Asker.
Stephan Rössner
, Professor emeritus, i rollen som Amnestys tidigare ordförande Bo Lindblom.

– Det är svårt att inte bli djupt berörd, när man läser dessa texter, och det känns lite som ett privilegium att som ett ytterst ringa bidrag i alla fall få ge röst till dessa engagerade Amnesty-kämpar, säger Stephan Rössner, Professor emeritus, Karolinska Institutet.

– Det finns många människor i Sverige som ägnar en stor del av sina liv åt aktivism och ideellt solidaritetsarbete men de syns sällan i tidningen eller på teaterscenen. När jag turnerade med Riksteaterns föreställning SEVEN väcktes idén om att skildra dem – de svenska gräsrötterna, säger dramatikern och pjäsförfattaren Hedda Krausz Sjögren. Amnesty har tidigare fått Nobels fredspris och förra året fyllde organisationen 50 år – det är härligt och betydelsefullt att Nobelmuseet vill uppmärksamma det genom en pjäs om människorna bakom Amnestys framgångar i kampen för mänskliga rättigheter.

Regiöga och producent: Hedda Krausz Sjögren som också stod bakom Riksteaterns uppmärksammade produktion SEVEN.
Plats: Nobelmuseet, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm
Datum och tid: Lördag 24 november klockan 15
Biljettinfo: Fri entré, boka plats på:
bokning@nobelmuseum.se, 08 534 818 18
Arrangör: Nobelmuseet, Amnesty International, Riksteatern och Hedda Produktion AB.

För information kring det praktiska kontakta: Jeanette Peterberg, Nobelmuseet mobil: 072-540 29 49
För information kring pjäsen: Hedda Krausz Sjögren, mobil 070 673 73 72, hedda@hedda.nu

Taggar:

Citat

Stephan Rössner, Professor emeritus, Karolinska Institutet.
Det finns många människor i Sverige som ägnar en stor del av sina liv åt aktivism och ideellt solidaritetsarbete men de syns sällan i tidningen eller på teaterscenen. När jag turnerade med Riksteaterns föreställning SEVEN väcktes idén om att skildra dem – de svenska gräsrötterna. Amnesty har tidigare fått Nobels fredspris och förra året fyllde organisationen 50 år – det är härligt och betydelsefullt att Nobelmuseet vill uppmärksamma det genom en pjäs om människorna bakom Amnestys framgångar i kampen för mänskliga rättigheter.
Hedda Krausz Sjögren, dramatiker och pjäsförfattare