• Nobelmuseet/

Inbjudan till pressvisning av Nobelmuseets nya höstutställning Galileos teleskop – instrumentet som förändrade världen

Report this content

Nobelmuseets stora höstutställning öppnar lördagen den 10 oktober och handlar om Galileo Galilei och hans betydelse för den moderna vetenskapen. Ett av Galileos originalteleskop kommer att visas under utställningstiden, ett helt unikt tillfälle.

–Det är det närmaste man kommer en motsvarighet till Mona Lisa inom vetenskapshistorien! säger Nobelmuseets utställningschef Olov Amelin.

Den moderna vetenskapen anses ha sin grund i den vetenskapliga revolution som inleddes när Galileo år 1609 riktade sitt teleskop mot månen. Utställningen förklarar varför detta experiment var så revolutionerande: hur det kom att förändra hela vår världsbild, och hur Galileos arbetsmetod lade grunden till den moderna naturvetenskapen.

–FN har utnämnt år 2009 till det Internationella astronomiåret till minne av Galileo och hans observationer för 400 år sedan. Därför är det extra roligt är att få visa utställningen just i år, säger Nobelmuseets chef Svante Lindqvist. Utställningen visas den 10 oktober till den 17 januari 2010 och är framtagen av Giorgio Strano vid Istituto e Museo di Storia della Scienza i Florence. Utställningen stöds ekonomiskt av Officine Panerai (huvudsponsor), Rymdstyrelsen, Vetenskapsrådet och Vinnova. Pressvisning 7 oktober: Onsdagen den 7 oktober kl 15 bjuder vi in till visning av vår nya utställning och av Galileos originalteleskop. Vi bjuder på en kopp kaffe och något gott därtill i samband med att Nobelmuseets utställningschef Olov Amelin visar runt i utställningen. OSA senast tisdagen den 6 oktober till: Perina Stjernlöf, pressansvarig Nobelmuseet, tel 08 534 818 01, 0766 22 66 00, e-post: perina.stjernlof@nobel.se Vi kan även ordna intervjuer med Nobelmuseets chef Svante Lindqvist och Nobelmuseets utställningschef Olov Amelin den 5–9 oktober. Samt 8–9 oktober med Paolo Galluzzi, chef för Istituto e Museo di Storia della Scienza i Florence samt Angelo Bonati, CEO Officine Panerai. Ring Perina Stjernlöf och boka en tid.

Taggar: