Nytt interaktivt kunskapsspel om mänskliga rättigheter ökar ungdomars läslust

Report this content

”Fängslad!” är ett nytt interaktivt undervisningsverktyg om mänskliga rättigheter som är fritt tillgängligt på Internet. Syftet med detta kunskapsspel är att locka ungdomar att läsa fler skönlitterära böcker. Fängslad! finns på http://nobelpriskampen.se och är ett samarbete mellan Myndigheten för skolutveckling och Nobel Web AB.

Nobel Web AB har byggt en webbplats där interaktiva moment kombineras med fördjupningstexter om temat mänskliga rättigheter, säger ansvariga redaktören Agneta Wallin Levinovitz. Ett flertal Nobelprisbelönade författare berör detta aktuella tema, en av dem är Alexander Solsjenitsyn som fick Nobelpriset i litteratur 1970. I frågesporten Nobelpriskampen 2006, som baseras på ”En dag i Ivan Denisovitjs liv” av Solsjenitsyn, kan elever i årskurs 8 och 9, samt första året på gymnasiet delta och vinna en bärbar dator. Namnen på årets vinnare presenteras den 1 december.

Grundtanken bakom projektet är att ämnen som engagerar ökar läsupplevelsen. Detta kan på sikt medföra att fler ungdomar inspireras att läsa skönlitteratur. Under de senaste åren har ett flertal läsfrämjande åtgärder tillämpats i skolorna och Nobel Web AB bidrar nu med ytterligare en pusselbit genom att nyttja Internet och dess möjlighet till lärande med hjälp av interaktiva kunskapsspel. ”Fängslad!” kommer att finnas kvar på webbplatsen som en resurs för lärare även när tävlingen är över.

Nobel Web ABs utbildningsprogram på http://nobelprize.org initierades 2001 och har sedan dess ständigt utvecklats. Idag finns ett 40-tal webbaserade kunskapsspel om Nobelprisbelönade arbeten på engelska. ”Fängslad!” är det första projektet på svenska inom utbildningsprogrammet.