2007 års Nobelfestligheter i Stockholm

Snart samlas årets Nobelpristagare och Ekonomipristagare i Stockholm för en händelserik vecka som kulminerar i Nobelfestligheterna den 10 december. Samma dag delas Nobels fredspris ut i Oslo.

Nobeldagen inleds med Nobelprisutdelningen i Stockholms Konserthus. Musiken framförs av den Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm under ledning av Kjell Ingebretsen. Årets solist är den unga sopranen Ida Falk Winland, tidigare i år finalist i den prestigefyllda tävlingen BBC Cardiff Singer of the World 2007. Hon kommer att framföra stycken av Igor Stravinsky och Georg Friedrich Händel.

Konserthuset kommer att vara smyckat med 13 000 blommor i varma färger som cerise, rött, aprikos och champagne. Blommorna, i år många rosor och orkidéer, har skänkts av Provincia Di Imperia, Riviera Dei Fiori, Sanremo och arrangeras av Helén Magnusson på Hässelby Blommor.

Efter den traditionsenliga Nobelprisutdelningen tar Nobelbanketten i Stockholms Stadshus vid. Menyn avslöjas först då alla gäster har satt sig till bords kl. 19.00. Ansvariga för kompositionen av årets meny är Svenska Kocklandslaget under ledning av Krister Dahl samt Magnus Johansson, Xoko. Ansvaret för middagens genomförande ligger på Stadshuskällaren/Profilrestauranger genom källarmästare Ulf Östenius och Chef de Cuisine Gunnar Eriksson.

Årets divertissement framförs av Sveriges största och, grundat 1773, äldsta balettkompani, Kungliga Baletten från Kungliga Operan. Balettchef är Madeleine Onne.

Blomsterarrangemangen i Stadshuset knyter an till divertissementet och kommer bokstavligt talat att dukas upp på huvudbordet i Blå Hallen. Gunnar Kaj är, för åttonde året i rad, ansvarig för arrangemanget av de omkring 10 000 blommorna; mestadels rosor, nejlikor, liljor och kallor.

En pristagare från varje priskategori håller ett kort tacktal till kaffet. Därefter bryts taffeln och det blir dans i Gyllene Salen till tonerna från orkester Ambassadeur.

Nobelveckans program i övrigt är omfattande och inleds redan den 6 december med ett besök på Nobelmuseet för årets pristagare och deras familjer. Därpå följer presskonferenser och Nobelföreläsningar samt mottagningar och middagar på respektive prisutdelande institution.

Den 8 december arrangerar Nobel Media AB i samarbete med Stockholms Konserthus för tredje året i rad Nobel Prize Concert. Årets solist är pianisten Lang Lang och Kungliga Filharmonikerna kommer att ledas av Vladimir Ashkenazy.

Nobelveckans officiella program avslutas den 12 december med pristagarnas besök på Nobelstiftelsen. Därefter gör många av pristagarna besök vid universitet runt om i Sverige.

För vidare information om Nobelveckans program samt årets Nobelpristagare och Ekonomipristagare besök Nobelstiftelsens officiella webbplats http://nobelprize.org. Här kommer dessutom Nobelföreläsningarna samt Nobelprisutdelningen i Stockholm respektive Oslo att webcastas live.