Nedläggning av förundersökning

Idag har vi nåtts av beskedet att förundersökningen rörande tre ledamöter av Nobelkommittéerna i fysik, kemi samt fysiologi eller medicin har lagts ned. Förundersökningen avsåg misstanke om mutbrott i samband med två föreläsningsresor till Kina som genomförts av nämnda ledamöter. Grunden för förundersökningens inledande är alltjämt okänd för oss men vi betraktar nedläggningsbeslutet som tillfredsställande och i hög grad väntat. Det är brukligt och önskvärt för vetenskapsmän att genomföra internationella föreläsningsresor i sitt arbete. Den osäkerhet som förundersökningen har skapat i den svenska forskarvärlden är olycklig med tanke på vikten av ett fritt kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Det är tillfredsställande att den osäkerhet som förundersökningen givit upphov till nu har undanröjts. Stockholm den 7 augusti 2009 Nobelstiftelsen, Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet.