Nobelprisets storlek reduceras för att säkra kapitalet på lång sikt

2012 års Nobelpris har vid Nobelstiftelsens styrelsemöte den 11 juni 2012 fastställts till 8 miljoner kronor per pris. Det innebär en sänkning av prissumman med 20 %. Nobelstiftelsen ser detta som en nödvändig åtgärd för att undvika att kapitalet urholkas i ett långsiktigt perspektiv.

En av Nobelstiftelsens viktigaste uppgifter är att säkerställa den ekonomiska basen för Nobelpriset. Alfred Nobels efterlämnade kapital ska därför förvaltas på ett sådant sätt att det är möjligt att dela ut Nobelpriset i all framtid samtidigt som det ska garantera de prisutdelande institutionernas oberoende.

Beslutet att sänka prissumman från 10 till 8 miljoner kronor hänger samman med den bedömning som styrelsen idag gör av möjligheterna att få en god realavkastning på Nobelstiftelsens kapital under de närmaste åren. Till bilden hör också att stiftelsen under det senaste decenniet i genomsnitt har haft en avkastning som har understigit den totala summan för samtliga Nobelpris och verksamhetens kostnader. Därför har ett arbete inletts för att reducera kostnaderna för stiftelsens centrala administration och Nobelfestligheterna.

-          Det är Nobelstiftelsen som ansvarar för att prissumman långsiktigt kan hållas på en hög nivå. Vi har gjort bedömningen att det är viktigt att vara ute i god tid med nödvändiga åtgärder, säger Lars Heikensten, Nobelstiftelsens verkställande direktör.

Gemensamt förvaltar de olika organisationerna inom Nobelsfären också stora värden kopplade till Nobelpriset som varumärke. Hit hör inte bara Nobelstiftelsen och de prisutdelande institutionerna utan också de organisationer som sprider information och kunskap om Nobelpriset och Nobelpristagarnas insatser, som Nobel Media och Nobelmuseet i Stockholm och Nobels Fredssenter i Oslo. Eftersom Nobelstiftelsens kapital i första hand ska användas för att bekosta Nobelkommittéernas arbete och själva prissumman är den här informationsverksamheten huvudsakligen externfinansierad, t.ex. via bidrag från statliga eller lokala myndigheter, företagssponsorer, privata donatorer, stiftelser eller filantropiska enheter.

Detsamma gäller den satsning på ett Nobel Prize Center på Blasieholmen i Stockholm som tidigare har kommunicerats. Nobelstiftelsens egna kapital kommer inte att användas vare sig till byggnaden eller till driften av ett framtida center.

-          Nobel Prize Center kommer att bli en viktig bas i vårt arbete med att på lång sikt bevara Nobelprisets ställning och sprida Nobelprisets budskap till en global publik, säger Lars Heikensten, Nobelstiftelsens verkställande direktör.

Kontakt: Annika Pontikis, Informationsansvarig, Nobelstiftelsen
E-post: annika.pontikis@nobel.se, tel: 08-663 14 70, 070-454 76 72, fax: 08-660 38 47

© Nobelstiftelsen 2012. Nobelpriset®, Nobelprize.org®, Nobel Media®, Nobel Prize Concert® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.