• Nobelstiftelsen/

Tillkännagivande av 2010 års Nobelpris och Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne

I samband med Nobelstiftelsens styrelsemöte den 4 juni meddelas härmed att de prisutdelande institutionerna har fastställt följande dagar för tillkännagivandet av årets prisbeslut:

Måndagen den 4 oktober, kl. 11.30 tidigast
Nobelpriset i fysiologi eller medicin
Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, Wallenbergsalen, Nobel Forum, Nobels väg 1, Stockholm

Tisdagen den 5 oktober, kl. 11.45 tidigast
Nobelpriset i fysik

Onsdagen den 6 oktober, kl. 11.45 tidigast
Nobelpriset i kemi

Fredagen den 8 oktober, kl. 11.00
Nobels fredspris
Norska Nobelkommittén, Norska Nobelinstitutet, Store Sal, Henrik Ibsens gate 51, Oslo

Måndagen den 11 oktober, kl. 13.00 tidigast
Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne
Kungl. Vetenskapsakademien, Sessionssalen, Lilla Frescativägen 4A, Stockholm

Enligt tradition fastställer Svenska Akademien datum för tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur vid ett senare tillfälle.

Prisbesluten offentliggörs även på Nobelprisets officiella webbplats: http://nobelprize.org

2010 års Nobelpris är fastställt till 10 miljoner kronor (2009: 10 miljoner kronor). Den samlade prissumman för de fem Nobelprisen (fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur och fred) uppgår till 50 miljoner kronor, vartill kommer 10 miljoner kronor för Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

Personalförändringar på Nobelstiftelsen
I samband med dagens styrelsemöte meddelas även att Åke Altéus efter 21 år på Nobelstiftelsen går i pension den sista juli 2010. Åke Altéus har varit Nobelstiftelsens vice VD med ansvar för den ekonomiska förvaltningen.

Åke Altéus ansvarsområden kommer att fördelas på två personer. John Vivstam tar vid som finanschef. John Vivstam kommer närmast från Postens Pensionsstiftelse och var dessförinnan anställd på Carnegie. Barbro Jonsson tar vid som administrativ chef. Barbro Jonsson har varit anställd som kamrer på Nobelstiftelsen sedan 1997.

Presskontakter
Nobelstiftelsen, Annika Pontikis, tel: +46 8 663 14 70, e-mail: annika.pontikis@nobel.se

Kungl. Vetenskapsakademien, Erik Huss, tel: +46 8 673 95 44, e-mail: erik.huss@kva.se

Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, Tatiana Goryacheva, tel: +46 8 33 39 31, e-mail: administrator@mednobel.ki.se

Svenska Akademien, Ulrika Kjellin, tel: +47 8 555 125 03, e-mail: ulrika.kjellin@svenskaakademien.se

Norska Nobelinstitutet, Sigrid Langebrekke, tel: +47 22 12 93 02, e-mail: sl@nobel.no

Stockholm den 4 juni 2010

NOBELSTIFTELSEN

Nobelstiftelsen är en enskild institution upprättad år 1900 på grundval av Alfred Nobels testamente och de grundstadgar som fastställdes i anslutning till testamentet. En central uppgift för Nobelstiftelsen är att förvalta den förmögenhet, som genom testamentet ställts till förfogande för utdelning av Nobelpriset i fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur samt fred.

© Nobelstiftelsen 2010. Nobelpriset® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.