Delårsrapport andra kvartalet 2024

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen minskade till 2 933 MSEK (3 092), vilket motsvarar en organisk
    minskning med -6% (-17).
  • Bruttomarginalen var 35,6% (36,0). Exkl. jämförelsestörande poster ökade marginalen till 39,4% (35,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till -171 MSEK (14).
  • Jämförelsestörande poster, främst hänförliga till ytterligare strukturåtgärder i Storbritannien,
    ingår med -213 MSEK (-22).
  • Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 42 MSEK (36).
  • Resultat efter skatt, total verksamhet, uppgick till -209 MSEK (1) motsvarande ett resultat peraktie efter utspädning om -0,31 SEK (-0,00).
  • Det operativa kassaflödet, total verksamhet, uppgick till -53 MSEK (-276).
  • Företrädesemissionen avslutades i april och tillförde 1 212 MSEK netto efter transaktionskostnader.
  • Kristoffer Ljungfelt ny VD och koncernchef från och med den 1 maj.
  • Tony Buffin utsågs till ny styrelseordförande av årsstämman.
  • Ytterligare kostnadsreducerande åtgärder aviserades.

Köksmarknaden var fortsatt svag under andra kvartalet, främst på grund av en fortsatt nedgång i nybyggnation av bostäder, utan några tecken på en kortsiktig förbättring. Däremot ser konsument-marknaden mer lovande ut, med ett under våren stigande antal kundkontakter och designmöten som nu överstiger antalet från samma period förra året, även om de då var historiskt låga.

Koncernens nettoomsättning minskade -6% organiskt, med tillväxt i Storbritannien som motverkade en tvåsiffrig nedgång i Norden. Bruttomarginalen förbättrades till följd av en högre andel försäljning i konsument-segmentet. Även om vi är nöjda med utvecklingen behöver vi även vinna andelar och volymer i projektsegmentet vilken kan dämpa marginalen under andra halvåret. Rörelseresultatet ökade till 42 MSEK (36), exkl. jämförelsestörande poster.

Den här våren har inneburit betydande förändringar i koncernen då vi har anpassat oss till den utmanande marknadssituationen. Vi genomförde framgångsrikt en nyemission för att stärka balansräkningen, förbättrade våra konsumenterbjudanden för att driva tillväxt och marknadsandelar samt drog ner på organisationen där det var nödvändigt på grund av fallande volymer i projektsegmentet.

Trots dessa ansträngningar återstår mycket arbete för att anpassa oss till rådande marknadsförhållanden. Vi tillkännagav ett andra, större kostnadsminsknings-program under kvartalet, efter att framgångsrikt ha genomfört det första programmet som realiserade cirka 350 MSEK i årliga besparingar från och med årets första kvartal. Det nya programmet syftar till årliga besparingar på ytterligare 200 MSEK från och med början av 2025. Vi förväntar oss fortfarande att fler åtgärder kommer att bli nödvändiga under hösten. Vi fortsätter också att omfördela resurser till konsumentförsäljningen för att ta del av tillväxten där och öka marknadsandelen inom segmentet.

Transformationsprogrammet i Storbritannien fortsätter. I enlighet med vår strategi för en mindre kapitalintensiv affärsmodell har vi stängt tillverkningen i Halifax och minskat antalet fabriker från fem till två inom ett år. Vi har också minskat det egna butiksnätverket ytterligare och kanaliserat försäljning genom nya Magnet-partnerskap, främst med byggvaruhandlare. Den organiska tillväxten var 5% under kvartalet tack vare starkare konsument-försäljning, medan projektförsäljningen minskade med tvåsiffriga tal. Bruttomarginalen var i nivå med förra året. Vi har ytterligare arbete att göra för att minska våra rörelsekostnader, men vi förväntar oss en förbättring när omstruktureringsinsatserna börjar ge resultat.

I Norden, med en hög exponering mot nybyggnads-segmentet, minskade försäljningen med -14% organiskt. Vi fortsatte att anpassa kostnaderna i leveranskedjan och drev ytterligare förbättringar av bruttomarginalen genom konsumentförsäljning med högre genomsnittliga ordervärden. De senaste aktiviteterna utvecklades väl, särskilt i Danmark genom varumärket HTH, medan övriga nordiska marknader var mer utmanande. Även om rörelsekostnaderna minskar något, har vi mer att göra för att förbättra kostnadsläget i Norden.

Färdigställandet av vår nya toppmoderna fabrik i Jönköping fortsätter i hög takt. I juni genomförde vi vårt första försök med ett end-to-end-flöde, med alla högautomatiserade maskiner i drift samtidigt. Att bevittna detta var verkligen imponerande, och jag är övertygad om att det innebär ett betydande genombrott för tillverkning av hållbara och designrika kök, vilket ger Nobia ytterligare konkurrensfördelar.

När vi fortsätter att navigera i den utmanande marknadsmiljön, inklusive fortsatta nedgångar i projektsegmentet, är vi fortsatt trygga i vår marknadsposition som kännetecknas av några av branschens starkaste köksvarumärken. Vi arbetar oförtröttligt med att genomföra våra strategiska initiativ; förbättra kostnadseffektiviteten, realisera den fulla potentialen i Norden och genomföra transformationsprogrammet i Storbritannien, för att mildra motvinden från den nuvarande utmanande marknadssituationen.

Kristoffer Ljungfelt

Informationen är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-17 13:00 CET.

Henrik Skogsfors, CFO

+46 706 647335

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett antal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Superfront och Marbodal i Skandinavien samt Novart i Finland. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 4 500 medarbetare och en omsättning om cirka 12 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.