Delårsrapport januari - mars 2024

Första kvartalet
Kommentarer och siffror avser kvarvarande verksamhet, om inte annat anges

• Nettoomsättningen minskade med -19% till 2 615 MSEK (3 241), en organisk minskning på -20% (-7).
  • Bruttomarginalen förbättrades till 36,6% (33,1). Justerat för jämförelsestörande poster förbättrades bruttomarginalen till 37,3% (36,7).
  • Rörelseresultatet uppgick till -44 MSEK (-246).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -17 MSEK (-298).
  • Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster uppgick till -27 MSEK (52).
  • Resultat efter skatt, total verksamhet, uppgick till -246 MSEK (-214) motsvarande resultat per aktie efter utspädning om -1,46 kronor (-1,28).
  • Operativt kassaflöde, total verksamhet, uppgick till -574 MSEK (-38).
  • Flera åtgärder för att stärka balansräkningen genomförda; sale and leaseback-transaktion av fabriksfastighet, försäljning av Bribus och ewe samt en aviserad garanterad företrädesemission.
  • Bribus och ewe redovisas som avvecklad verksamhet. Portfolio Business Units har upphört. Framöver rapporterar koncernen två segment; Norden och Storbritannien.

Händelser efter kvartalets utgång

• Företrädesemissionen avslutades framgångsrikt i april.
  • Kristoffer Ljungfelt ny VD och koncernchef från 1 maj.

Koncernchefens kommentar

Den 1 maj började jag min tid som VD och koncernchef för Nobia. Vi arbetar fortfarande under svåra marknadsförhållanden, men jag är entusiastisk, ödmjuk och full av energi när jag tar på mig ansvaret för detta fantastiska företag.

Marknaden fortsätter vara utmanande för både våra konsument- och projektaffärer. Vi förväntar oss att kombinationen av höga räntor och minskningen av antalet påbörjade byggstarter av bostäder kommer att fortsätta att belasta vår projektmarknad under resten av året. På konsumentmarknaden ser vi små förbättringar i konsumentförtroendet och en ökning av antalet designmöten i alla länder, även om det sker från en låg bas. Den utmanande marknaden återspeglas i vår organiska försäljning som minskade med -20% under kvartalet. Trots förbättrad bruttomarginal och kostnadsbesparande åtgärder var rörelseresultatet något negativt.

Tillsammans med Nobia-teamet är jag fast besluten att vidta alla nödvändiga åtgärder för att ta oss igenom de nuvarande utmaningarna. När vi går vidare med genomförandet av vår strategi, inklusive transformationen av vår verksamhet i Storbritannien och realiseringen av den fulla potentialen i Norden, delvis genom driftsättningen av Jönköpingsfabriken, behöver vi också ytterligare sänka våra fasta  kostnader.

Under det första kvartalet vidtog vi framgångsrikt betydande åtgärder för att förbättra vår balansräkning. Detta inkluderade avyttring av icke-kärnverksamheter såsom ewe och Bribus, ingående av ett sale and leaseback-avtal för vår anläggning i Jönköping, genomförande av en nyemission samt säkrande av förlängda kreditfaciliteter hos våra banker. Jag vill uttrycka min uppskattning till alla våra aktieägare för deras stöd och deltagande.

Transformationen av den brittiska verksamheten fortskrider i snabb takt. George Dymond har nu övertagit mina tidigare ansvarsområden som chef för vår brittiska verksamhet. Sedan början av året har vi tagit stora steg mot att anta en mindre kapitalintensiv verksamhetsmodell genom att stänga nio underpresterande butiker och konsolidera vår brittiska tillverkning. Magnet har också framgångsrikt förbättrat genomsnittliga ordervärden i konsumentaffären och ingått nya partnerskap för att distribuera kök, däribland Magnets första franchisetagareavtal.

Även färdigställandet av den nordiska fabriken i Jönköping går bra. Jag besökte nyligen fabriken tillsammans med en av våra största kunder och det är imponerande att se de framsteg som gjorts och hur det kommer att förändra vår konkurrenskraft på flera sätt. Vi producerade över 30 000 skåp i Jönköping under kvartalet, vilket är en blygsam volym men före vår plan och ett viktigt steg mot full driftsättning av fabriken. Arbetet är dock långt ifrån klart och nästa steg är att kunna tillverka kompletta kök och sedan öka volymen.

Kostnadsbesparingsprogrammet som genomfördes 2023 har levererat betydligt bättre resultat än förväntat. Då marknaden fortsätter att vara utmanande, planerar vi att ytterligare minska vår fasta kostnadsbas. Det omfattar övergången till en mindre kapitalintensiv modell i Storbritannien, harmonisering av processer i Norden och en konsolidering av tillverkningen. Jag kommer att ge en uppdatering om ytterligare åtgärder under andra kvartalet.

Efter att ha stött på flera utmaningar de senaste åren, inklusive en väsentlig nedgång i bostadsbyggandet, finns det som ett resultat en uppdämd efterfrågan på våra marknader. Även om vi förväntar oss att möta ytterligare utmanande förhållanden under resten av 2024 gör vi framsteg inom alla aspekter av vår verksamhet och dessa förändringar kommer att positionera oss väl för tillväxt och ökade marknadsandelar.

Jag inser det betydande arbetet som ligger framför oss, men jag vill tacka våra team för det hårda arbete de gör varje dag i alla våra marknader, särskilt i dessa utmanande tider.

Kristoffer Ljungfelt

Denna information är sådan som Nobia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-14 08:30 CET.

Henrik Skogsfors, CFO

+46 706 647335

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett antal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Superfront och Marbodal i Skandinavien samt Novart i Finland. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 12 miljarder kronor. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.