• Nobia AB/

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för Q4 2012 förväntas väsentligt överstiga marknadens prognoser; samtidigt skrivs goodwill och uppskjuten skattefordran ned avseende Hygena

Väsentligt förbättrat resultat för fjärde kvartalet
De aktiviteter som genomförts under senare år i syfte att öka Nobiakoncernens effektivitet ger resultat. Rörelseresultatet före strukturkostnader för det fjärde kvartalet 2012 bedöms komma att uppgå till cirka 195 miljoner kronor (79), vilket väsentligt överstiger det av analytikerkåren i genomsnitt prognosticerade resultatet. Samtliga regioner uppvisar ett förbättrat resultat.

Nedskrivning av goodwill och uppskjuten skattefordran
Inför bokslutet har en nedskrivningsprövning av bolagets tillgångar genomförts. Mot bakgrund av den negativa utvecklingen i den franska ekonomin i stort, har ett nedskrivningsbehov om cirka 500 miljoner kronor identifierats avseeende Hygena. Före nedskrivningen uppgick redovisad goodwill till cirka 800 miljoner kronor (93 miljoner euro). Av samma anledning skrivs redovisad uppskjuten skattefordran ned med cirka 115 miljoner kronor i förhållande till det värde som redovisades per utgången av det tredje kvartalet 2012.

"Åtgärderna som vidtagits i Hygena ger resultat. Efter slutfört renoveringsprogram är butikernas effektivitet högre och vi bedömer att vi tar marknadsandelar. Hygena står idag starkt rustat för att fortsätta sin utveckling mot bättre lönsamhet och nedskrivningen ska ses i ljuset av den osäkerhet som för närvarande råder i den franska ekonomin", säger Morten Falkenberg, VD och koncernchef för Nobia.

För ytterligare information:

Morten Falkenberg
Telefon: 070-532 08 00

Mikael Norman
CFO
Telefon: 070-594 57 29

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland  Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Marbodal, Myresjökök i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe, Intuo och FM i Österrike, Optifit i Tyskland samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 7 400 anställda och omsatte cirka 13 miljarder kronor 2011. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se.