10-årsjubileum för firandet av Bussförarens Dag

Till skolor, jobb, familj, släktingar och fritidsaktiviteter reser en miljon resenärer varje dag i Nobinas bussar. Och vid ratten, dygnet runt, året runt, arbetar de personer som gör resan möjlig. Den 18 mars på Bussförarens Dag, uppmärksammas våra förare lite extra, i år för tionde året! Tack alla förare för att ni tryggt och säkert håller samhället rullande – varje dag!

Den 18 mars firas Bussförarens Dag för tionde året. Det är en dag då vi på Nobina som alltid ger våra förare extra uppskattning. Det sker på plats ute i trafiken, för att överlämna ett tack, en hälsning och en symbolisk gåva. Initiativet till dagen kommer från Nobinaföraren Staffan Dunér som tyckte att förarna, precis som många andra roller inom serviceyrken, inte riktigt fick den uppskattning de förtjänade:

- Synliggörande av människor är oerhört viktigt. Att bekräfta andra genom att se dem och hälsa, det är någon som skapar trygghet och lugn, säger Staffan Dunér.

Det är inte bara på Bussförarens Dag som våra förare blir tackade. Nobinas förare får massor av tack varje dag. Från resenärer som hann med sin anslutning trots snöstrul, från anhöriga till resenärer som fick en smidig resa, från resenärer som glömde något värdefullt i bussen och fick tillbaka det, och från resenärer som bara vill tacka sin förare för den dagliga, trygga resan.

I den här filmen kan du se fler tack som våra resenärer har lämnat till sina förare!

- Reser du med oss i dag så tacka gärna din förare för ett fantastiskt jobb. Kanske med ett hej, ett vänligt leende eller en vinkning. Ett tack betyder så mycket, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.

Växer för varje år – nu 10-årsjubileum

Bussförarens dag uppmärksammades för första gången i Sverige 2014 och växer för varje år. Att den firas just den 18 mars är en hyllning till minne av den första bussturen i Paris som skedde 1662. Initiativtagaren Staffan Dunér konstaterar:

- 18 mars ger förarna en välförtjänt stund i strålkastarljuset. Bussförarens Dag synliggör och skapar respekt och förståelse för föraryrket. Vi är strukturen för många människor i deras vardag. Utan oss så faller vardagen för många människor.

Här kan du läsa hela intervjun med initiativtagaren Staffan Dunér.

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se    +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2021/2022 närmare 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com