Beslut vid årsstämma i Nobina AB (publ)

Vid årsstämman i Nobina AB (publ) idag den 31 maj 2022 beslutades det bl.a. om omval av samtliga styrelseledamöter och revisorn, ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören samt att vinstutdelning inte ska utgå.

Fastställande av resultat- och balansräkningar samt beslut om vinstdisposition
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2021/2022. I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att vinstutdelning inte ska utgå och att utdelningsbara medel ska överföras i ny räkning.

Omval av styrelseledamöter och revisor samt beslut om ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören för deras förvaltning under föregående räkenskapsår.

Robert Gregor (ordförande), Markus Geisselmann, Wil Jones och Magnus Rosén omvaldes till styrelseledamöter och Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Det beslutades att inget styrelsearvode ska utgå till styrelseledamöterna och att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Pernilla Walfridsson, ekonomidirektör
pernilla.walfridsson@nobina.com   +46 72 967 04 04

Mattias Gelinder, finans- & IR-chef
mattias.gelinder@nobina.com   +46 72 967 02 61

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2021/2022 närmare 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com