DELÅRSRAPPORT  FÖRSTA KVARTALET

FÖRSTA KVARTALET (1 MARS – 31 MAJ 2010)

·       Omsättningen uppgick till 1 729 MSEK (1 555), en ökning med 11 procent eller 174 MSEK.

·       Rörelseresultatet uppgick till 48 MSEK (53).

·       Periodens resultat uppgick till 1 MSEK (76), påverkat av en orealiserad realisationsvinst på företagets obligationslån uppgående till 11 MSEK (95).

·       Resultat per aktie uppgick till 0,04 SEK (-17,8).

·       Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 147 MSEK (160). Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 45 MSEK (95).

·       Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 209 MSEK (36) och leasingfinansierades om 190 MSEK (21) respektive kontantfinansierades om 19 MSEK (15).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• På årsstämman den 10 maj 2010 omvaldes Birgitta Kantola, Rolf Lydahl, Thomas Naess, Jan Sundling och Jan Sjöqvist (ordförande).
  • Kontraktsvinster i Helsingfors (Finland) samt i Östergötland (Sverige).
  • Swebus breddade återförsäljarnätverket genom avtal med Reitangruppen (7-eleven och Pressbyrån) samt lanserade transfertrafik mellan Stockholm City och Arlanda.
  • Sveriges riksdag beslutade om lägre körkortsålder för busskörkort vilket väntas gynna rekrytering av yngre förare till branschen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Nobina vann upphandlingar för Västtrafik (Grön Express) samt Norrköping, men förlorade upphandlingen av regiontrafik i Uppland som senare har överklagats av annan anbudsgivare.
  • Sveriges riksdag fattade den 22 juni beslut om ytterligare avreglering av kollektivtrafiken från den 1 januari 2012. Privata operatörer kommer att få möjlighet att etablera nya linjer på kommersiell basis medan grundläggande kollektivtrafik fortsättningsvis ska erbjudas av operatörer inom ramen för upphandlade kontrakt med trafikhuvudmän.
  • Skånetrafiken annonserade den 28 juni en kontraktsvinst för Nobina på trafik om 90 bussar i Malmö Stad.

VD-kommentar
Första kvartalet präglades starkt av effekterna av den stränga vintern och askmolnets påverkan på resandet. Tack vare bussens flexibilitet och organisationens kapacitet att förstärka utbudet, ökade antalet resenärer under kvartalet inom den interregionala trafiken. Resultatet för den regionala trafiken försämrades emellertid på grund av negativ indexersättning och det högre bränslepriset, samtidigt som vi mot slutet av kvartalet sett en bättre utveckling än väntat för de pressade indexersättningarna. Finansnettot är i år mer på en normal nivå eftersom förra årets finansnetto inkluderade en betydande orealiserad valutakursvinst på företagets obligationslån. Avgjorda upphandlingar har varit begränsade under kvartalet men vi kan glädja oss åt vunna kontrakt i Helsingforsområdet och i Östergötland.

Ragnar Norbäck, Verkställande Direktör

Per Skärgård, Ekonomidirektör, 08-410 650 56
Ingrid Håkanson, Finanschef, 08-410 650 51

Nobina-koncernen är Nordens största aktör inom kollektivt resande med buss och har som affärsidé att förenkla kundens vardagsresor. Verksamheten omfattar regional trafik under kontrakt i Norden samt interregional trafik. Koncernen består av de operativa bolagen Nobina Sverige AB och Swebus Express AB i Sverige, Nobina Norge AS, Nobina Finland Oy och Nobina Danmark A/S. Med cirka 266 miljoner resenärer per år är Nobina ett av Europas tio största persontransportföretag.