Henrik Dagnäs blir ny koncernchef på Nobina

Nobinas styrelse har utsett Henrik Dagnäs till ny vd och koncernchef för Nobina AB. Han efterträder Magnus Rosén som kommer fortsätta sin roll i styrelsen.

Henrik Dagnäs har under sina 16 år på Nobina arbetet i en rad olika roller och kommer senast från en roll som COO och vice koncernchef på Nobina.

Henrik har även tidigare varit vd på Nobina Sverige och tar med sig viktig operativ och strategisk kompetens in i den nya rollen för att fortsätta utveckla bolaget och marknaden. Där Nobina idag är verksamt på en nordisk marknad, med möjligheter som växer genom ökande behov av hållbara transporter, en demografisk utveckling som ställer högre krav på vård och flexibla lösningar, samtidigt som urbaniseringen och digitaliseringen både kräver och skapar nya former av mobilitet.

− Styrelsen har arbetet med att identifiera en efterträdare till Magnus Rosén och jag är glad över att kunna presentera Henrik Dagnäs som ny koncernchef och vd på Nobina. Att med Henriks operativa förankring, strategiska erafenhet och personliga driv kunna skapa både kontinuitet och utveckling.

− Samtidigt vill jag tacka Magnus Rosén som under sina fem år som koncernchef på Nobina skapat lönsam tillväxt genom en ny strategisk riktning och ett hållbarhetsarbete som idag är en naturlig del av bolagets DNA. Jag är därför extra glad över att få fortsätta mitt samarbete med Magnus i Nobinas styrelse, säger Robert Gregor, styrelseordförande i Nobina.

Henrik Dagnäs, tillträdande vd och koncernchef:

−Nobina är ett fantastiskt företag med starka värderingar och medarbetare som varje dag förflyttar samhället. Jag är oerhört stolt över att nu få förtroendet att leda, driva och utveckla Nobina och den kollektivtrafik som jag arbetat med och för de senaste 20 åren.

Henrik Dagnäs tillträder som vd och koncernchef på Nobina den 10 oktober 2022.

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2021/2022 närmare 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com