Kommuniké från extra bolagsstämma i Nobina AB

Nobina AB (publ) höll på tisdagen den 17 januari 2012 en extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Solna.

Stämman fattade beslut om att styrelse ska bestå av fem styrelseledamöter.

Stämman beslutade att välja Gunnar Reitan och Richard Cazenove till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Richard Cazenove ersätter tidigare styrelseledamot Thomas Naess som representant för BlueBay Asset Management Ltd. Styrelsen i Nobina AB består därutöver av ordförande Jan Sjöqvist samt Birgitta Kantola och Rolf Lydahl.

Kort fakta om de nyvalda ledamöterna:

Gunnar Reitan är aktiv som styrelseledamot med ett flertal uppdrag och har omfattande exekutiv erfarenhet i ledande ställning, framför allt som ekonomidirektör och vice verkställande direktör på SAS mellan 1993 och 2007. Han har examen som civilekonom.

Richard Cazenove är portföljförvaltare på BlueBay Asset Management Ltd sedan 2003 och var innan dess sex år på UBS Warburg där han arbetade med leveraged finance och high yield bond research. Han har en MA examen inom socialpolitisk vetenskap

Jan Sjöqvist, styrelsens ordförande, telefon 070-593 40 10

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Koncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resenärer per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.