Kommuniké från extra bolagsstämma i Nobina AB

Nobina AB (publ) höll på tisdagen den 4 mars 2014 en extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Solna.

Stämman beslutade att välja Graham Oldroyd till ordinarie styrelseledamot för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Styrelsen i Nobina AB består därutöver av ordförande Jan Sjöqvist och styrelseledamöter John Allkins, Birgitta Kantola och Gunnar Reitan.

Kort fakta om den nyvalda ledamoten:
Graham Oldroyd har innehaft olika ledande positioner inom riskkapitalbolaget Bridgepoint, och var delägare och ansvarig för bolagets investeringar i Norden under åren 2000 till 2009. Graham Oldroyd har civilingenjörsexamen från Cambridge University, England, och en MBA från INSEAD Business School, Frankrike.

Stämman beslutade om justering av arvode för styrelseledamöter. Efter justeringen utgår arvode med 900 000 kronor till styrelsens ordförande och med 450 000 kronor till envar av John Allkins, Birgitta Kantola, Graham Oldroyd och Gunnar Reitan.

Jan Sjöqvist, styrelsens ordförande, telefon 070-593 40 10

Jan Sjöqvist, styrelsens ordförande, telefon 46 70 593 40 10

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Koncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.