NOBINA AB – DELÅRSRAPPORT

TREDJE KVARTALET (1 SEPTEMBER 2011 – 30 NOVEMBER 2011)

• Omsättningen uppgick till 1 750 MSEK (1 715), en ökning med 2 procent eller 35 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 60 MSEK (101), en minskning med 41 MSEK.
  • Kvartalets resultat uppgick till -12 MSEK (52). Resultat per aktie uppgick till -0,46 SEK (2,08). F, främst påverkat av en orealiserad kursförlust på obligationslånet.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 247 MSEK (265). Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 169 MSEK (227).
  • Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 117 MSEK (99). Leasing-finansieringen uppgick till 79 MSEK (70). Kontantfinansierade investeringar uppgick till 38 MSEK (29).

NIOMÅNADERSPERIODEN (1 MARS 2011 – 30 NOVEMBER 2011)

• Omsättningen uppgick till 5 303 MSEK (5 026), en ökning med 5,5 procent eller 277 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 187 MSEK (239), en minskning med 52 MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -42 MSEK (98). Resultat per aktie uppgick till -1,67 SEK (3,94), främst påverkat av en orealiserad kursförlust på obligationslånet..
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 472 MSEK (489). Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till 460 MSEK (409).
  • Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 416 MSEK (537). Leasingfinansieringen uppgick till 339 MSEK (467). Kontantfinansierade investeringar uppgick till 77 MSEK (70).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Nobina Sverige vann upphandlingen av regionbusstrafiken i Uppland omfattande 163 bussar. Värdet på det nya avtalet beräknas till knappt 5 miljarder SEK över löptiden eller cirka 490 MSEK per år. Trafikavtalet är en kombination av fast pris och incitament, och löper över tio år med start i juni 2012.
  • Nobina investerar över en halv miljard kronor i nya biogasbussar för regiontrafik. De nya bussarna sätts i trafik i Skåne respektive Uppland från och med sommaren 2012.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Nobinas 100-årsfirande avslutades med en heldagskonferens i Stockholm med 150 inbjudna branschaktörer. Temat för dagen var "Hur kan kollektivtrafiken anpassas till vår framtida livsstil?".
  • Ett nytt branschgemensamt företag under arbetsnamnet "Fördubbling AB" har bildats som skapar en nationell samverkansarena med syfte att öka förnyelsekraften i branschen. Nobina är representerade i styrelsen.
  • Nobina Finland vann upphandlingen av trafik för 107 bussar i Helsingfors-området, vilket var en utökning av den egna trafiken med 11 bussar.

VD-kommentar

Under det tredje kvartalet vann Nobina flera intressanta kontrakt, bland annat det för Upplands lokaltrafik, och vår bedömning är att vi tar marknadsandelar för verksamhetsåret som helhet. Samtidigt rapporterar vi svagare lönsamhet än i fjol till följd av lägre volym inom Swebus, effektivitetsutmaningar i Norge och omfattande omställningar i kontraktsportföljen. Kvartalet präglades i övrigt av fortsatt konsolidering på marknaden och förberedelser inför den avreglering av bussmarknaden som väntar i Sverige efter årsskiftet, där Nobina har för avsikt att ta en aktiv roll.

Det fjärde kvartalet inleddes med ett inspirerande och framåtblickande 100-årsfirande i Stockholm med ett hundratal branschaktörer som deltagare. Hur fjärde kvartalet – och därmed helåret – slutar avgörs i stor utsträckning av väderförhållandena i Norden. Vi ser således fram emot en grön jul och att under nästa år ta 150 nya biogasbussar i Skåne och Uppland i bruk.

Ragnar Norbäck, Verkställande Direktör

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ragnar Norbäck, VD och koncernchef, 08-410 65 000
Per Skärgård, Ekonomi- och finansdirektör, 08-410 65 056
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig, 08-410 65 051

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com