NOBINA AB – DELÅRSRAPPORT 1 MAR-31 AUG 2012

ANDRA KVARTALET (1 JUNI 2012 – 31 AUGUSTI 2012)

• Omsättningen uppgick till 1 706 MSEK (1 739), en minskning med 1,9 procent eller 33 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 83 MSEK (67), en ökning med 16 MSEK.
  • Kvartalets resultat uppgick till 54 MSEK (-18). Resultat per aktie uppgick till 2,16 SEK (-0,74).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 282 MSEK (78). Kassaflödet efter nettoinvesteringar och finansieringsverksamhet uppgick till 62 MSEK (-216).
  • Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 387 MSEK (183) och leasingfinansierades med 328 MSEK (158) respektive kontantfinansierades med 59 MSEK (25).

FÖRSTA HALVÅRET (1 MARS 2012 – 31 AUGUSTI 2012)

• Omsättningen uppgick till 3 544 MSEK (3 553) en minskning med 0,3 procent eller 9 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 148 MSEK (127), en ökning med 21 MSEK.
  • Första halvårets resultat uppgick till 42 MSEK (-30). Resultat per aktie uppgick till 1,67 SEK (-1,21).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 406 MSEK (225). Kassaflödet efter nettoinvesteringar och finansieringsverksamhet uppgick till 45 MSEK (-106).
  • Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 734 MSEK (299) och leasingfinansierades med 667 MSEK (260) respektive kontantfinansierades med 67 MSEK (39).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• AFA Försäkring tog beslut om att sänka premierna retroaktivt och återbetala totalt 25 MSEK för Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) och Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS-KL) samt Avgiftsbefrielseförsäkring för åren 2007 och 2008.
  • Obligationsinnehavarna i Nobina ingick avtal med Nobina Europe AB om tillfällig förlängning för det obligationslån som förföll den 1 augusti. Överenskommelsen gäller till den 31 oktober 2012 med uppskjuten utbetalning av kupong och kapitalbelopp till obligationsinnehavarna.
  • Ratinginstituten Standard and Poor’s samt Moody’s nedgraderade Nobina till följd av förlängningen av obligationslånet. Båda instituten kommer att ompröva kreditbetyget efter slutförd refinansiering.
  • Nobina vann Skånetrafikens upphandling av stadstrafiken i Helsingborg med trafikstart i juni 2013, Kontraktet som är värt närmare 200 MSEK per år omfattar cirka 80 bussar, varav merparten kommer att hyras av Skånetrafiken.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Nära 100 procent av obligationsinnehavarna avser att acceptera ett förslag till refinansiering av Nobina Europe AB:s obligationslån om 85 MEUR, som innefattar att cirka 25 procent av obligationskapitalet konverteras till aktier motsvarande 95 procent av ägandet i Nobina AB, och att resterande del av obligationskapitalet emitteras av Nobina Europe AB som en ny femårig obligation i svenska kronor noterad på den svenska marknaden.
  • Philipp Engedal tillträdde som ny VD för Nobina Norge under september.

VD-kommentar
Rörelseresultatet för det första halvåret blev det högsta Nobina haft, främst tack vare stark utveckling i den svenska och finska verksamheten. I juni vann vi kontrakt i Helsingborg och i augusti genomförde vi en större trafikstart i Helsingfors. Förbättringsarbetet i Norge går enligt plan och närmast väntar den historiska återkomsten till Oslo genom trafikstarten i Oslo Vest under oktober. Även Swebus genomför en rad kostnadsbesparande åtgärder, bland annat genom nya partnersamarbeten och effektivare tidtabeller. De nu överenskomna rekommendationerna till förbättrade branschavtal i Sverige är på remiss. Slutligen fortlöper processen med att fullfölja refinansieringen av koncernens obligationslån.

Ragnar Norbäck, Verkställande Direktör

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ragnar Norbäck, VD och koncernchef: 08-410 65 000
Per Skärgård, Ekonomi- och finansdirektör: 08-410 65 056
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig: 08-410 65 051

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com