NOBINA AB – DELÅRSRAPPORT 1 MARS-31 MAJ 2012

FÖRSTA KVARTALET (1 MARS 2012 – 31 MAJ 2012)

• Omsättningen uppgick till 1 838 MSEK (1 814), en ökning med 1,3 procent eller 24 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 65 MSEK (60), en ökning med 5 MSEK.
  • Kvartalets resultat uppgick till -12 MSEK (-12). Resultat per aktie uppgick till -0,49 SEK (-0,47).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 124 MSEK (147). Kassaflödet efter nettoinvesteringar uppgick till -17 MSEK (110).
  • Koncernens investeringar, huvudsakligen för inköp av bussar, uppgick till 347 MSEK (116) och leasingfinansierades med 339 MSEK (102) respektive kontantfinansierades med 8 MSEK (14).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Standard & Poor’s har nedgraderat det långsiktiga kreditbetyget för Nobinakoncernen och Nobina Europe Holding AB, från B- till CCC+, mot bakgrund av den pågående refinansieringen av bolagets obligationslån.
  • Finansiella mål definierade för ett till fem års sikt, återfinns på sidan 6 i rapporten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Nobina Europe AB avser att slutförhandla en ersättningsfinansiering av sitt obligationslån om 85 MEUR innan förfallodagen den 1 augusti 2012.
  • Nobina har vunnit Skånetrafikens upphandling av stadstrafiken i Helsingborg. Totalt handlar det om cirka 80 bussar och kontraktet är värt närmare 200 miljoner kronor per år, beroende på incitamentsdelen i avtalet, vilken baseras på ökat resande och kvalitet. Ett fåtal bussar behöver införskaffas, medan huvudparten kommer att hyras av Skånetrafiken.
  • AFA Försäkring har tagit beslut om att sänka återbetalda premier för Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) och Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS-KL) samt Avgiftsbefrielseförsäkring för åren 2007 och 2008. Enligt preliminära beräkningar uppgår återbetalningsbeloppet till 25 MSEK.

VD-kommentar
Det nya året har startat bra med ett förbättrat rörelseresultat för det första kvartalet, främst drivet av den svenska verksamheten. Åtgärdsprogrammet i Swebus börjar ge resultat och situationen i Norge har börjat stabiliseras. Vi fokuserar även fortsättningsvis på effektivitetsförbättringar i de befintliga danska och norska kontrakten, uppstarten i Tromsö, samt den kommande trafikstarten i Oslo Vest under hösten. Under försommaren har vi startat upp det återvunna och utökade trafikkontraktet i Uppland samt vunnit ett större kontrakt i Skåne där vi fick högsta möjliga kvalitetspoäng i upphandlingen. Skånetrafiken blir därmed vår största uppdragsgivare med totalt 400 bussar. Vi ser fram emot en framgångsrik refinansiering av obligationslånet.

Ragnar Norbäck, Verkställande Direktör

För ytterligare information vänligen kontakta:
Ragnar Norbäck, VD och koncernchef: 08-410 65 000
Per Skärgård, Ekonomi- och finansdirektör 08-410 65 056
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig: 08-410 65 051

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com