NOBINA DELÅRSRAPPORT MARS - NOVEMBER 2013

Sammanfattning av tredje kvartalet
Nettoomsättningen uppgick till 1 889 MSEK (1 875), vilket var en ökning med 0,7 %.
Rörelseresultatet uppgick till 122 MSEK (81), vilket var det historiskt högsta hittills.
Resultatet efter skatt uppgick till 54 MSEK (72), och resultatet per aktie uppgick till 0,09 SEK (0,48).
Kassaflödet från rörelsen uppgick till 183 MSEK (290).
Investeringarna som främst avsåg inköp av bussar, uppgick till 45 MSEK (464).

Viktiga händelser
Nobina Sverige tecknade ett förnyat och utökat kontrakt med Värmlandstrafiken för totalt 160 bussar. Avtalet löper under tio år och värdet uppskattas till 300 MSEK per år.

Nobina Sverige fick ett förnyat avtal för stadstrafiken i Landskrona samt ett förnyat och utökat avtal för trafiken i Nordvästra Skåne. Värdet för båda avtalen beräknas uppgå till totalt 100 MSEK årligen. Avtalet i Landskrona löper under drygt tio år och avtalet i Nordvästra Skåne under åtta år.

Nobina Danmark miljöcertifierades enligt standarden ISO 14001.

VD-kommentar
”Nobina redovisade en fortsatt god resultatutveckling under tredje kvartalet vilket gav det högsta rörelseresultatet (EBIT) hittills, en ökning med 50 % jämfört med tredje kvartalet föregående år. Vi har haft medvind på intäktssidan genom en ökad volym trafikkontrakt som också gett en ökad andel rörlig ersättning. Det är tillfredsställande att se att samtliga av Nobinas verksamheter utvecklas positivt. Året har kännetecknats av en hög upphandlingsaktivitet och med cirka 56 % vunna kontrakt kan vi konstatera att Nobina varit oerhört framgångsrika. Arbetet har också inletts inför nästa års omfattande kontraktsomställning, då en stor andel äldre kontrakt ersätts med nya. På ägarsidan ser vi ett ökat intresse för Nobinas aktie och obligation genom en ökad handel, vilket medfört att en stor del av obligationerna förflyttats till den nordiska marknaden.” Ragnar Norbäck, VD och koncernchef

Ragnar Norbäck,
VD och koncernchef +46 8-410 65 000

Per Skärgård,
Ekonomi- och finansdirektör +46 8-410 65 056

Ingrid Håkanson,
IR-ansvarig +46 8-410 65 051

Nobina är Nordens största aktör inom persontrafik med buss och erbjuder tillförlitliga och miljövänliga trafiklösningar som förenklar vardagsresandet. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.