Nobina köper depå för kollektivtrafiken i Malmö

Nobina köper strategisk kollektivtrafiksdepå på Mölledal i Malmö. Genom investeringen skapas förutsättningar att möta ett ökat resande och samtidigt säkerställa kollektivtrafikens behov och teknikutveckling.

Depån på Mölledal är i dag ett viktigt nav för både stads- och regiontrafiken i och omkring Malmö. Anläggningen har plats för ca 140 bussar och är specialanpassad för att kunna serva och underhålla både elbussar och de 24-meters superbussar som Nobina trafikerar i samarbete med Skånetrafiken. Genom en infrastruktur för laddning av elbussar, tankning av biogas och kombinationen av minimalt med tomkörning, är depån en viktig faktor för minskad miljöbelastning och en effektivare kollektivtrafik.

− För att öka vår förmåga att möta den snabba kollektivtrafiktillväxten i Skåne känns det bra att vi nu investerar långsiktigt i Mölledalsdepån i Malmö. Redan idag är denna ett nav i vår verksamhet för både stads- och regiontrafiken. Nu har vi riktigt bra förutsättningar att kunna utveckla en ännu mer pålitlig och punktlig kollektivtrafik liksom att göra Mölledalsdepån till en ännu bättre arbetsplats för våra medarbetare, säger Jonas Kempe, marknadsdirektör och vice vd i Nobina Sverige.

Förvärvet genomförs som en leasinglösning med återköpsrätt tillsammans med NatWest Nordisk Renting.

David Erixon, Kommunikationschef, Nobina, +46 72-967 02 84

Mattias Gelinder, IR-chef, +46 72 96 70 261

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även särskild kollektivtrafik under varumärket Samtrans på den svenska marknaden. Bolaget omsätter drygt 10 miljarder SEK (2018/19), har 11 000 medarbetare och huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com.