Nobina lanserar ny störningswebb för tågtrafiken

Planerat underhåll, signalfel eller nedriven kontaktledning, för alla tillfällen när tågen inte går, lanserar Nobina en ny tjänst som innehåller all relevant information om ersättningstrafiken. Var är bussen, när ankommer den, vilken buss ska jag åka med, vart stannar den och när beräknas den vara framme. Detta är information som i realtid och grafiskt presenteras på ersättningsrafik.se. Plattformen är tillgänglig för alla och kan med sitt API integreras i de appar, plattformar eller skyltar som våra kunder och samarbetspartners använder och där resenärerna är vana att hitta information om tågtrafiken.

Det finns ett stort pågående och kommande behov av underhåll på järnvägen, något som direkt och indirekt påverkar järnvägstrafiken och alla de resenärer som är beroende av den. Planerade och oplanerade stopp, där över 3 miljoner tågresenärer under 2023 reste med någon av Nobinas ersättningsbussar på uppdrag åt bland annat Öresundståg, Norrtåg, SJ Stockholmståg, Skånetrafiken och SL.

När tågen tvingas stå stilla och ersättningstrafiken tar vid, är informationen ofta bristfällig, fragmenterad eller otydlig. Något som kan leda till både frustration och kaos. Var hittar jag rätt information om mitt tåg och ersättningsbuss.

Genom den nya ersättningswebben så kan du följa bussen i realtid och på en karta, få information om vart den avgår ifrån, vilket tåg den ersätter och när du beräknas vara framme och även få registreringsnummer på bussen – för att säkerställa rätt buss.

− Som resenär kan avsaknaden av information vara en lika stor källa till frustration och irritation som förseningen i sig, och detta har stor påverkan på förtroendet till tågtrafiken. Något som vi vill lösa med den nya störningswebben, där vi ger resenären information i realtid. Med tillgång till relevant information direkt i din telefon och som med sitt API går att integrera direkt i de appar eller plattformar som våra kunder och samarbetspartner använder, säger Daniel Mohlin, Produkt och systemchef för ersättningstrafik på Nobina.

Marie Tornneus, marknads- och kommunikationschef på Vy som bland annat kör tågtrafiken på uppdrag Norrtåg, tågtrafken i Värmland och Nattåget Norrland fortsätter,

− Enkel och tydlig information är en av de viktigaste delarna för våra resenärer vid en trafikstörning. Vi är därför positiva till Nobinas nya lösning där våra resenärer i realtid kommer kunna se vart ersättningsbussen befinner sig. Tydlig information som kommer bidra till ökad trygghet för våra resenärer.

Ersättningstrafik.se visar idag all ersättningstrafik som Nobina idag kör på uppdrag åt våra kunder och samarbetspartners i Norden. Plattformen är tillgänglig för alla och kan med sitt API integreras i de appar, plattformar eller skyltar som våra kunder och samarbetspartners använder och där resenärerna är vana att hitta information om tågtrafiken.

David Erixon, Head of Media Relations
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2023/2024 över 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com