Nobina refinansierar sitt obligationslån genom utbyte mot ett nytt obligationslån

Med hänvisning till pressmeddelandet den 18 maj då Nobinas befintliga obligationsinnehavare inbjöds till ett informationsmöte avseende refinansieringen av obligationslån i Nobina Europe AB 9.125% med förfallodatum den 1 augusti 2012. Informationsmötet hölls i London den 25 maj 2012.

Nobina Europe AB avser att refinansiera sitt obligationslån uppgående till 85 MEUR med förfallodatum den 1 augusti 2012 och har som ambition att nå en överenskommelse inom ramen för denna tidsperiod. Nobina ABs finansiella rådgivare, Swedbank First Securities och Handelsbanken Capital Markets, har fört en nära dialog med obligationsinnehavare som representerar omkring 98 procent av utestående lån. Vid informationsmötet den 25 maj 2012 föreslog två obligationsinnehavare, med omkring 50 procent av innehavet, ett möjligt upplägg för ett utbyte av den gamla obligationen till en ny. Samtliga innehavare erbjöds mer information om förslaget under ett efterföljande slutet möte, vilket utmynnat i följande huvudvillkor:

• Utställare, garanter, säkerhet och covenanter i enlighet med befintliga obligationer
  • Omkring 2,5 års löptid med möjlighet för utställaren att förlänga till tre år, med obligationsinnehavarnas samtycke
  • Ett IRR-mål på 20 procent omfattande ränta och emissionsrabatt resulterande i 15 procent IRR. Möjlighet till andel i aktiekapitalet diskuteras också
  • Möjlighet till återlösen utan restriktioner
  • Amorteringsvillkor

Under dessa huvudvillkor har rådgivarna vunnit principiellt gehör hos omkring 80 procent av samtliga obligationsinnehavare. Nobinas rådgivare, ledning, styrelse och största aktieägare för en nära dialog med omkring 20 procent av de återstående obligationsinnehavarna för att nå en överenskommelse om premisser och villkor för obligationsutbytet. Exekvering och reglering av obligationsutbytet väntas äga rum senast den 1 augusti 2012.

En av obligationsinnehavarna har framfört ett förslag innehållande delvis nyemission, men rådgivarna har inte funnit tillräckligt stöd för det förslaget.

Swedbank First Securities och Handelsbanken Capital Markets har anlitats som Nobinas ABs finansiella rådgivare.

Frågor om förslaget till obligationsbytet besvaras av Swedbank First Securities som koordinator:
Einar Unhjem Johansen, Swedbank, einar.johansen@swedbank.no, telefon: +47 23 23 80 61
Anders Håkonsen, Swedbank, anders.hakonsen@swedbank.no, telefon: +47 23 23 82 72

För övriga frågor, vänligen kontakta:
Per Skärgård, CFO Nobina AB, per.skargard@nobina.com, telefon: +46 (8) 410 65 056
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig Nobina AB, ingrid.hakanson@nobina.com, telefon: 08-410 650 51

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com