Nobina storsatsar på nya biogasbussar

Nobina investerar över en halv miljard kronor i nya bussar för regiontrafik. De nya bussarna sätts i trafik i Skåne respektive Uppland från och med sommaren 2012.

Under 2012 kommer Nobina starta omfattande regiontrafik i bland annat Skåne och Uppland, till följd av kontraktsvinster tidigare under hösten. Inför trafikstarterna köper Nobina in 121 nya bussar från Scania, varav 109 biogasbussar, samt 76 nya bussar från Volvo. De nya bussarna är anpassade för de respektive trafikavtalen och tillhör de miljövänligaste alternativen på marknaden. I de nya kontrakten kommer Nobina även använda bussar ur befintlig fordonsflotta, som uppgraderas för att klara de nya miljökraven.

-          Det här är ett av Nobinas större bussinköp på senare år. Vi är särskilt glada att se att fler leverantörer kan erbjuda biogasbussar för denna typ av trafik, vilket är ett miljövänligt alternativ som efterfrågas allt mer av våra uppdragsgivare, säger Lars Åkesson, inköpschef Nobina.

Trafikavtalen reglerar kraven på bussflottans sammansättning, där en vanlig lösning är en kombination av nyinköpta bussar och bussar som redan tidigare har använts i verksamheten. Ju mer standardiserade bussarna är, desto bredare användningsområde har de inom koncernen över tid, vilket kräver långsiktig planering och god teknisk kunskap.

-          Optimeringen av bussflottan är ett centralt verktyg i Nobinas effektiviseringsarbete och en viktig aspekt för att öka lönsamheten i våra kontrakt. Genom regelbunden förnyelse av bussarna kan Nobina erbjuda ökad komfort, miljövänligare resor, smartare bränslelösningar och bättre fordonsutnyttjande, säger Ingrid Håkanson, VD Nobina Fleet.

För mer information vänligen kontakta
Ingrid Håkanson, VD Nobina Fleet och IR-ansvarig, e-mail: ingrid.hakanson@nobina.com, tel: +46 701871072
Lars Åkesson, Inköpschef, e-mail: lars.akesson@nobina.com,  tel: +46 703490884

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.