Nobina vinner express- och regiontrafik i Linköping

Nobina får förtroendet av Östgötatrafiken att driva och utveckla både express- och regiontrafiken i Linköping. Kontraktet innebär ett utökat samarbete med Östgötatrafiken och har ett värde om cirka 1,1 miljarder SEK över 11 år.

Trafiken startar i december 2021. Totalt innefattar kontraktet 30 nya dubbeldäckare och 19 boggibussar som kommer trafikera de regionala stråken i länets södra delar. Samtliga bussar kommer att drivas på RME och är utrustade med både lågt insteg, wifi och USB-uttag, vilket är en stor fördel för många av de resenärer som reser med dessa bussar till och från både skola och arbete.

− Att Östgötatrafiken ger Nobina ett utökat förtroende att driva och utveckla trafiken i Linköping och regionen gör oss mycket stolta. Vi ser nu fram emot att tillsammans med Östgötatrafiken fortsätta skapa förutsättningar för en attraktivare kollektivtrafik, säger Henrik Dagnäs, vd Nobina Sverige.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med den 24 augusti 2020.

David Erixon, Kommunikationschef Nobina, +46 72 967 02 84

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även särskild kollektivtrafik under varumärket Samtrans på den svenska marknaden. Bolaget omsätter närmare 11 miljarder SEK (2019/20), har 11 700 medarbetare och huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com.