Nobina vinner trafikavtal i Uppland värt nära 5 mdr SEK

Nobina Sverige vann upphandlingen av regionbusstrafiken i Uppland omfattande 163 bussar. Värdet på det nya avtalet beräknas till knappt 5 miljarder SEK över löptiden eller cirka 490 MSEK per år. Trafikavtalet är en kombination av fast pris och incitament, och löper över 10 år med start i juni 2012.

Nobina Sverige har tidigare ansvarat för trafik inom Uppland, och dagens beslut innebär både en förlängning och utökning av ansvaret för bolaget. Det nya trafikavtalet för regionbusstrafik i Uppland omfattar 163 bussar och bygger på en kombination av fast pris och en rörlig ersättning per antalet påstigande kunder. Nobina får därmed större incitament att påverka resandet i regionen, och därmed koncernens lönsamhet.

– Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende att ansvara för regiontrafiken i Uppland. Vår ambition är att fördubbla resandet i kollektivtrafiken, och det nya avtalet med rörlig ersättning ger oss goda förutsättningar att bedriva lönsam trafik länge, säger Ragnar Norbäck, VD Nobina.

Nobina kommer att förnya bussflottan med en tydlig miljöprofil och väsentligt bättre komfort för kunderna. Av 136 nya bussar, kommer 95 bussar att drivas med miljöbränslet RME och 41 bussar med biogas. Av de nya bussarna blir 12 dubbeldäckare och 32 blir så kallade komfortbussar, främst avsedda för de längre pendlarlinjerna.

– Vi satsar på en långsiktigt hållbar kollektivtrafik, med nya bussar och starkt fokus på nöjdare kunder. Med en avtalstid på 10 år finns goda förutsättningar att utveckla vårt erbjudande i nära samarbete med kunder och uppdragsgivare, fortsätter Ragnar Norbäck.

Värdet på det nya avtalet beräknas till cirka 490 MSEK per år baserat på fast pris och miniminivå för rörlig ersättning. Trafikavtalet löper över 10 år med start i juni 2012. Tidigare har Nobia bedrivit trafik om totalt 130 bussar i regionen. I och med anbudsvinsten säkras arbetstillfällen för de cirka 460 medarbetare som idag arbetar på Nobina i Uppland. Därutöver väntas ytterligare cirka 70 personer, främst bussförare, att anställas.

För mer information vänligen kontakta
Ragnar Norbäck, VD och koncernchef Nobina AB, telefon 08-410 650 00
Per Skärgård, CFO, telefon 08-410 650 56
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig, telefon 08-410 650 51

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.