Nobina vinner trafikavtal i Värmland värda över 3 miljarder SEK

Nobina har i en upphandling vunnit trafikuppdrag för Värmlandstrafiken. Avtalen omfattar cirka 160 bussar och sträcker sig över tio år med möjlighet till två års förlängning. Det totala värdet beräknas till över 3 miljarder kronor över löptiden. Genom avtalet ska Nobina ansvara för stads-och regiontrafik i Värmland från december 2014.

Värmlandstrafikens beslut betyder att Nobina utökar sitt ansvar för kollektivtrafik med buss i Värmland med cirka 60 bussar till cirka 160 bussar. Trafikavtalets årliga ersättning uppgår till omkring 310 miljoner kronor och består av en kombination av fast och incitamentsbaserat pris. Beslut om tilldelning kan överklagas senast 9 september.

– Vi är mycket glada över att få förnyat och utökat förtroende i Värmland. Framgången i upphandlingen bidrar kraftfullt till att ersätta de kontrakt som löper ut under nästa verksamhetsår, säger Ragnar Norbäck, Nobinas VD och koncernchef.

Inför trafikstarten i december 2014 kommer Nobina att investera i cirka 160 nya bussar, av vilka större delen kommer drivas på fossilfritt bränsle.

Ingrid Håkanson, IR-ansvarig,
telefon 08-410 650 51

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information finns på www.nobina.com.