Nordens första BRT

Till ett unikt samarbete mellan Malmö stad, Nobina Sverige och Skånetrafiken investerar Nobina nu i så kallade superbussar som kommer att sättas i trafik i Malmö i juni 2014. Detta blir starten för ett helt nytt busskoncept i Sverige, en så kallad Bus Rapid Transit-lösning (BRT), som väntas leda till snabbare, effektivare och miljövänligare kollektivtrafik. Till projektet gör Nobina en investering på dryga 100 Mkr i 15 nya bussar.

Malmö blir den första staden i Sverige med en BRT-lösning, en lösning som innebär att bussarna huvudsakligen kör i särskilda busskörfält med signalprioritet. Det ger lägre infrastrukturkostnader än spårvagnar, hög komfort och mycket god framkomlighet även i rusningstrafik.

Vi är mycket stolta över att vara först i Norden med att investera i superbussar för en BRT-lösning. Även ur ett miljöperspektiv är det positivt då de nya bussarna är av gashybrid-modell med avsevärt mindre miljöpåverkan”, kommenterar Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck.

Superbussprojektet är ett samarbete mellan Nobina Sverige, Malmö Stad och Skånetrafiken och är ett EU-projekt som medfinansieras av Delegationen för hållbara städer och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Nobina kommer att investera drygt 100 miljoner kronor i de nya bussarna, som kommer att sättas i trafik i Malmö i juni 2014, inom ramen för ett befintligt trafikkontrakt.

Den nya busstypen heter Van Hool ExquiCity och är en 24 meter lång dubbelledad buss, jämfört med dagens bussar på max på 18 meter. Utmärkande för de nya bussarna är en klart futuristisk design, hög komfort med AC, låg ljudnivå och behaglig ljussättning samt bra tillgänglighet med lågentré och smidig ombordstigning via fyra generösa dubbeldörrar.

Det nya konceptet innebär gashybrid-premiär för Skånetrafiken då bussarna kommer att ha en kombination av biogas samt uppladdningsbara batterier som laddas vid inbromsning. Klassificeringen Euro6 innebär avsevärt mindre miljöpåverkan.

För mer information kontakta gärna:
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig Nobina AB,
telefon 08-410 650 51

Nobina Sverige och Swebus ingår i Nobinakoncernen, Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com