Nu kan du se var SL-bussen befinner sig

Från och med idag kan resenärerna äntligen få svar på var bussen verkligen befinner sig med hjälp av några få klick i Travis. Genom att koppla samtliga bussars GPS-position till Travis reseplanerare får SL-resenärerna koll på om bussen är i tid.

− Äntligen kan vi förflytta kollektivtrafikens trafikinformation in i framtiden, på riktigt. Genom att trycka på en valfri hållplats i appen och sen på den buss du letar efter så kommer bussen att visa sig på kartan. Då kan du se exakt var bussen befinner sig och få svar på frågor som ”har jag missat den”, ”hur långt bort är nästa om jag missar denna” eller ”kommer den verkligen om 2 minuter”, säger Eric Steijer, affärschef för Travis.

Att förbättra trafikinformationen är en avgörande komponent för att fler ska känna tillit till att kollektivtrafiken fungerar. Att var än jag själv befinner mig också kunna se var bussen befinner sig skapar en trygghet som inte vanliga tidtabeller eller informationstavlor kan skapa. När kollektivtrafiken inte fungerar som den ska är korrekt trafikinformation en hygienfaktor för att människor ska kunna välja andra resalternativ.

− Vi förväntar oss att kunna se var våra postpaket befinner sig, om min taxibil är sen eller om en flight är försenad. Kollektivtrafiken ska inte vara ett undantag, avslutar Eric Steijer.

Fakta

Travis är en smart reseplanerare där kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Travis är digital återförsäljare för SL-biljetter vilket gör det möjligt att planera och köpa sin resa direkt i Travis.

Travis fortsätter ständigt att växa, med nya tjänster, funktioner, samarbeten och användare och appen har idag blivit den största och snabbast växande plattformen för kombinerad mobilitet i Sverige. Ladda hem appen på www.travis.se

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2021/2022 närmare 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans respektive Örslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com