Operakällarkoncernen öppnar hotell på Norrmalmstorg

Nya Nobis Hotel blir Stockholms första samtida lyxhotell

Personlig service av allra högsta klass och unika upplevelser i mat, dryck, boende och miljöer står i fokus när det nya hotellet slår upp dörrarna 1 december 2010.

I ståtliga byggnadsminnesmärkta 1800-talshus skapar prisbelönta arkitekttrion Claesson Koivisto Rune en modern kontrasterande inredning med Stockholms stämningar, känslor och färger som subtil inspirationskälla. Operakällarens stjärnkock Stefano Catenacci förbereder som bäst de nya restaurangkoncepten.

Vår ambition är att skapa ett hotell med en definition av begreppet lyx som är modern, elegant och extremt bekväm, men också varm, anständig och moraliskt hållbar, berättar Alessandro Catenacci, VD och ägare till Nobis AB, koncernen bakom bl.a. stjärnkrogen Operakällaren och historiska Stallmästaregården.

Nobis Hotel kommer att erbjuda 201 rum i varierande storlek - från sk ’Compact rooms’ till grandiosa fyrarummaren Nobissviten – och hela 800 kvadratmeters publika ytor med barer, restauranger och lounger; levande miljöer där Stockholmare möter hotellgäster från hela världen, över en drink eller en bit mat - dygnet runt, året runt. Hotellet kommer även att erbjuda alla tekniska lösningar, ett femstjärnigt serviceutbud samt ett spa & fitnesscenter för hotellets gäster.

Tillbaka till de gastronomiska – och italienska - rötterna

Med traditioner från generationers restaurangentreprenörer ligger stort fokus på att skapa ett utbud av mat och dryck som höjer sig över det vanliga, där restaurangerna och barerna blir attraktioner i sig själva.

Vår familj är restaurangmänniskor. Jag är kock, precis som min pappa och min farfar. Restauranger och barer är vår modersmjölk, om jag får använda ett sådant uttryck, säger Stefano Catenacci.

Hotellet stora restaurang får ett italienskt koncept och döps till Caina, efter familjen Catenaccis allra första krog – också den med italienskt tema. Här kommer menyerna att präglas efter årstidernas allra bästa råvaror och inspireras av de olika regionerna i landet.

- Det kommer att vara en klassisk italiensk restaurang i en ärlig bemärkelse, enkel och rustik, fast också modern och elegant förstås, fortsätter Stefano Catenacci. Vår meny kommer att vara liten och begränsad, baserad på vilka riktigt bra råvaror vi har tillgång till just då. Vi kommer att servera mozzarella bara när den går att få tag på i säsong, direkt från Neapeltrakten. Vi får den på måndagen och serverar den måndag och tisdag, kanske onsdag, sedan inte längre.

Stockholms nya huvudscen

Hotellets generösa publika mötesplatser kommer tillsammans att bilda en stor, inbjudande, spännande scen mitt i den mest attraktiva delen av Stockholms city, för Stockholmare och hitresta, sju dagar, kvällar och nätter i veckan, nonstop, året runt. Förutom restaurangen Caina finns den mindre, intimare matbaren 24/7 Bistro som kommer att servera italienska rätter, svenska delikatesser och internationella brasserieklassiker dygnet runt, som namnet antyder. På barsidan finns hotellets stora lounge och ”vardagsrum” med över 25 meters takhöjd och den glamourösa Guldbaren.

Design med katedralskänsla och inspiration från en magisk installation

Extrem bekvämlighet, perfekt effektivitet, unik personlighet, varm och inbjudande atmosfär, avspänd elegans, samtida tidlöshet och uthållig kvalitet. Dessa har varit ledorden för inredningsdesignen, signerad trion Claesson Koivisto Rune som nyligen avslutat arbetet med på Nobiskoncernens nyöppnade Hotel Skeppsholmen, vars interiörer fått mycket uppmärksamhet. I de stora publika ytorna har man haft fantastiska spelrum.

Vi har designat loungen som fyra olika vardagsrum, ganska likartat möblerade, fast med olika möbler, berättar Eero Koivisto på CKR. Det här rummet kommer att ha en speciell och pampig känsla med takhöjden på över 25 meter, nästan som en katedral. I taket har vi också designat en mångfärgad, kalejdoskopisk yta - en slags modern tolkning av kyrkliga takfresker.

Från loungens ”katedral” kommer man in i Guldbaren, som kommer att kännas nästan som en slags sakristia, lite mindre och intim i jämförelse.

Här har vi gått hela vägen och klätt väggarna med speglar i guld som vi hittat i Tyskland, med en mängd ljuspunkter som kommer att speglas och reflekteras i all oändlighet, beskriver Ola Rune på CKR. Det kommer att bli en intensiv, kalejdoskopisk, nästan förvillande upplevelse. Vår inspiration är en magisk installation av den japanska konstnärinnan Yayoi Kusama som vi såg i New York.

Samtida lyx och personlig service

Dagens lyx handlar kanske inte så mycket om gyllene ramar eller iögonfallande överdåd i någon traditionell bemärkelse, utan förmånen att kunna njuta sin tid i maximal bekvämlighet, skönhet och effektivitet, oavsett personlig smak eller yrkesmässiga krav.

Vår ambition är att erbjuda våra gäster en service som verkligen är individuell och personlig på riktigt, driven av äkta personligt engagemang, vänlighet, kunskap och intelligens, säger Claes Anerud, VD på nya Nobis Hotel. Detta kompletterar vi förstås med alla nya teknologiska lösningar, för de gäster som föredrar att utnyttja automatisk incheckning eller digitala concierger. Lyx kan ju också vara att på ett oerhört enkelt sätt kunna hantera allt själv.

Nobis Hotel kommer att vara Svanenmärkt från start.

Nobis pressrum

Zena Fialdini, Head of PR Nobis, 0722163635 , zena@nobis.se

Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellen Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara och Hotel J.

Taggar: