Teknikmagasinets grundare Urban Printz ger ut låtar med musiklegender

Report this content

Under 1990-talet var det lavalampor, hamburgetelefoner och spelkonsoler som gällde för entreprenören Urban Printz när hans nystartade företag Teknikmagasinet växte i rasande fart. Få anade då var Urban skulle befinna sig 35 år senare – i en studio omgärdad av några av Sveriges mest legendariska rock- och popmusiker i färd med genomgå en omvälvande metamorfos på väg mot ett nytt liv – ett liv som artist och fullständigt proppfull av egenskrivna pop/rock-låtar. I november stundar hans ep-debut och första smakprovet ges ut idag fredag 27 oktober – singeln “Fjärilar och ekorrar".

Lyssna: Fjärilar och ekorrar

– Åren med Teknikmagasinet var otroligt intensiva och jag längtade efter en paus så jag kunde utforska det som pågick inom mig – ett ständigt flöde av melodier och texter som snurrade runt utan att få utlopp. Det var tydligt redan då att jag behövde förändras och idag är jag den jag trivs med att vara – en medelålders pop/rock-man som fullkomligt kokar över av musik som legat nedtryckt hela mitt liv, säger Urban Printz.

Åren mellan 2018 – 2023 skrev Urban ett hundratal låtar både på engelska och svenska på jakt efter sitt sanna sound. Men det var först när han lyckades lägga prestigen på hyllan och bara sjöng på svenska om allt möjligt som hände i hans egen vardag som han landade i klassisk svensk pop/rock. Friskt påhejad av vännen Robban Eriksson från Hellacopters vågar nu Urban förverkliga pojkdrömmen att släppa en egen ep.

I november landar debut-ep'n "På andra sidan" och med sig i produktionen har Urban flera legender inom svensk pop/rock. På första singel-releasen "Fjärilar och ekorrar” som släpps idag, hörs till exempel poddaren och musikern Per Nordmark spela trummor, vilket han gör även på flera av de stundande släppen. Låten är producerad av en av landets främsta mix- och livetekniker Frans “Frallan” Hägglund (Hives, Johnossi) och ljudbearbetning står ljuddesignern Mattias Friberg för.

Jag har hållit på med musik hela mitt liv och spelat in säkert 50 skivor och sällan känner jag något som överraskar mig, men Urbans musik gör det på ett så fint sätt. Han har gjort något som inte låter som allt annat, berättar trummisen Per Nordmark om Urban Printz musik.

Idag släpps singeln “Fjärilar och ekorrar”. Den handlar om att drabbas av en känsla av overklighet och att hamna i grubblerier, där tankarna far åt alla möjliga håll. Men också om att acceptera läget och låta tankarna flyga förbi utan att bli stressad av dem. På singelspåret hörs Urban Printz Stockholmska tenorstämma som genast för tankarna till Franska Trions Matti Ollikainen och Kjell Höglund, och emellanåt hörs Urban ösa på lika förlösande som Jonas Lundqvist.

I oktober i år utlovas ytterligare en singel innan ep:n "På andra sidan" landar i mitten av november.

Urban Printz. Foto: Ricky Tillblad

Mer om Urban Printz:
56-åriga Urban Printz från Stockholm har spelat och skapat musik sedan barndomen men började skriva på allvar 2018. Det var ett par år efter att han slutat på detaljhandelskedjan Teknikmagasinet som han grundade och drev mellan åren 1989-2015. Under åren 2018 – 2024 skrev han ett hundratal låtar, till en början driven av destruktiv prestationsångest men senare av äkthet och enkelhet med texter på svenska om livet han lever och känslorna han känner. Inspirationen tog han från ett helt liv av musikintresse, allt från Frank Zappa och The Clash till Eva Dahlgren men produkten är helhjärtad och vardagsskildrande indie pop/rock. Under åren har han haft hjälp av familj och vänner inom musiken som lyssnat, tyckt till och spelat tillsammans med honom såsom hans fru, punksångerskan Stina Jönsson, Mats Ståhl (Enter the Hunt och Candlemass), Robban Eriksson (Hellacopters), producenten Frans “Frallan” Hägglund (Hives, Johnossi), ljuddesignern Mattias Friberg och poddaren och musikern Per Nordmark. De fyra sistnämnda medverkar på ep-debuten "På andra sidan", så även sonen Wilmer Niva Printz som spelar piano. Hösten 2024 är han aktuell med debutsingeln "Fjärilar och ekorrar”, singeln “Skärvor som du plockade upp” och ep:n "På andra sidan".