Årsrapport januari-december 2001

Årsrapport januari-december 2001 * Stark början och avslutning på året * Fortsatt expansion ger nya intäkter * Lönsamhetsfokuseringen har gett resultat * Lyckad uppstart på den norska marknaden * Koncernens årsresultat uppgick till 1,1 milj.kr(- 7,1 milj.kr) Sifforna inom parantes avser år 2001. KONCERNEN Nöjespatrullen arbetar i underhållningsbranschen med att skapa upplevelser för kunder på den nordiska marknaden. Koncernens omsättning uppgick till 82 miljoner kronor under året. Det är en 10 % ökning jämfört med år 2000. Bakom denna ökning ligger att verksamheten breddats och affärsområdet Evenemang har utvecklats positivt. Totalt har drygt 750.000 besökare beskådat Nöjespatrullens ca 740 arrangemang under året. Den förstärkta organisationen, som formats under året, har trimmats in och kan nu ta sig an framtida arbetsuppgifter på ett än mer effektivt och säkert sätt. Resultatet för helåret uppgick till 1,1 miljoner kronor (-7,1 miljoner kronor) efter finansiella poster. Det negativa resultatet från föregående år har vänts till miljonvinst samtidigt som företaget genomfört nya satsningar och skapat tillväxt. AFFÄRSOMRÅDET EVENEMANG Omsättning: 44 061 tkr (31 487 tkr) Resultat e finansnetto: 1 909 tkr (-7 557 tkr) Evenemang, som är Nöjespatrullens största affärsområde, producerar och marknadsför teater, musikaler och shower på olika scener i Sverige. En del föreställningar produceras helt i egen regi och en del görs i samproduktion med olika partners. Under året har affärsområdet producerat nio uppsättningar varav fyra helt nya produktioner. Två av dessa var också nyskrivna nämligen "Snålvatten & Jäkelskap" av Krister Claesson och "Dagens Dubbel" av Anders Albien. Sex guldmasker, privatteatrarnas egen utmärkelse, mottogs i februari som ett bevis på den konstnärliga framgång Nöjespatrullen har haft. Verksamheten har drivits på Lisebergsteatern, Lisebergshallen och Lorensbergsteatern i Göteborg, Slagthuset i Malmö, Moriskan i Malmö, Halmstads Teater, Rosers Salonger i Skara och på Vallarnas Friluftsteater i Falkenberg. Under 2002 kommer detta affärsområde att inrikta sig på att ta ett större helhetsgrepp på de marknadsplatser där man verkar. Förhandlingar med de aktörer som äger fasta spelplatser pågår och detta ska ge säkrare styrning av verksamheten samt ge ännu bättre lönsamhet. Ett ständigt arbete med att hitta och utveckla nya underhållningskoncept sker löpande. AFFÄRSOMRÅDET PRODUKTION Omsättning: 27 390 tkr (30 020 tkr) Resultat e finansnetto: 777 tkr (928 tkr) I detta affärsområde produceras underhållning för turné i egen regi eller för leverans till nöjes- och företagsmarknaden. Därutöver ingår artistmanagement. Popschlagergruppen "Friends" vinst i den svenska schlagerfestivalen i mars 2001 jämte en hedrande femteplats i den internationella melodifestivalen, var en av årets höjdpunkter för affärsområdet. Samarbetet med Mariann Grammofon har fördjupats genom att man knutit en ny grupp vid namn "Solo" till verksamheten. Dessa båda grupper, "Friends" och "Solo", är aktuella för melodifestivalen i vår. Efter sommarens succé med turnéversionen av TV programmet "Nicke & Mojje" är avtal med TV4 klart för uppföljaren "Nicke & Nilla" (Niclas och Pernilla Wahlgren) för 2002. Turnéversionen av "Wallmans Salonger" är en fortsatt succé på landets estrader. Andra starka artistproduktioner är "Matz Bladhs orkester" och "Thomas Petersson Stand-Up show". Totalt representerar affärsområdet 22 artister, grupper och showkoncept. Företagsmarknaden har under det sista kvartalet varit vikande med anledning av det turbulenta världsläget. AFFÄRSOMRÅDET RESTAURANG Omsättning: 7 827 tkr (14 105 tkr) Resultat e finansnetto: - 1 258 tkr (257 tkr) I detta affärsområde driver Nöjespatrullen egen underhållningsplats genom Showkrogen Björkgården. Dessutom ansvarar affärsområdet för mat och dryckesförsäljning på företagets andra arenor där försäljningen av förtäring på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg är den dominerande. Showkrogen Björkgården hade en svag inledning på året men har via satsning på företagsevent och en publiksuccé under hösten med krogshowen "Thank you for the music" minskat förlusten för detta affärsområde. AFFÄRSOMRÅDET MEDIA Omsättning: 1 788 tkr (0 tkr) Resultat e finansnetto: 87 tkr (0 tkr) Inom detta affärsområde ska Nöjespatrullen primärt kapitalisera genom att hitta intäkts-strömmar på redan befintliga projekt i andra affärsområden. Den till TV4 sålda transmissionen samt VHS/DVD-utgåvorna av "Snålvatten och Jäkelskap" är ett bra exempel på hur Media kan hitta nya intäkter för projekt sprungna ur andra affärsområden. Detta affärsområde har stor framtidspotential även om nedgången på annonsmarknaden på grund av lågkonjunkturen tillfälligt bromsar takten för mediabolagen. Arbetet med att utveckla denna kanal, och få fler intäktskällor på de manusrättigheter Nöjespatrullen äger, börjar ta form. AFFÄRSOMRÅDET NORGE Omsättning: 309 tkr (0 tkr) Resultat e finansnetto: 1,5 tkr (0 tkr) En helt ny marknad där alla specialkunskaper som finns i de fyra affärsområdena kan överföras och ge nya intäktsmöjligheter. Under hösten har det investerats både ekonomiska medel och personella resurser för att bygga upp ett nätverk och få en bra marknadsanalys för verksamheten. I det norska bolaget har flera starka namn, både erkända artister och nya stjärnskott, knutits till verksamheten. LÅNGSIKTIG AKTIE Det är kul att äga aktier i Nöjespatrullen. Detta syns av den närmast obefintliga omsättningen trots den starka resultatförbättringen jämfört med föregående år. Aktien är noterad på Göteborgs OTC-lista och handel med aktien sker hos Thenberg & Kinde Fondkommission AB. Årsredovisning skickas per post till de aktieägare som anmält detta. Årsredovisningen kommer också att finnas tillgänglig på hemsidan, www.nojespatrullen.com. Styrelsen har beslutat att föreslå bolagsstämman att ingen utdelning skall lämnas för 2001. Ordinarie bolagsstämma äger rum den 29 april 2002. Falkenberg den 28 januari 2002 Bo Andersson VD bosse.andersson@nojespatrullen.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00820/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00820/bit0001.pdf Hela Bokslutskommunikén