Delårsrapport januari -mars 2001

DELÅRSRAPPORT Januari - mars 2001 * Friends vinner svenska melodifestivalen * Sex Guldmasker till Nöjespatrullens teaterproduktioner * Resultat efter finansnetto kvartal 1 1 089 tkr KONCERNEN Koncernens omsättning uppgick under perioden till 21 204 tkr. Resultatet efter finansiella poster för koncernen under första kvartalet (januari- mars) blev 1 089 tkr som är att jämföra med -716 tkr samma period år 2000. Främsta orsakerna till denna resultatförbättring är stark fokusering på lönsamhet och intäktsoptimering i kombination med att tagna marknads- och produktionsinvesteringar år 2000 bidrar till vinstgenerering under kvartalet. Friends vinst av den svenska Melodifestivalen och mottagandet av 6 Guldmasker, privatteatrarnas egen "Oscarsgala", som gjorde Nöjespatrullen till ett av det mest utnämnda produktionsbolaget i Sverige, har varit de verksamhetsmässiga höjdpunkterna under första kvartalet 2001. AFFÄRSOMRÅDE EVENEMANG Omsättning: 14 138 tkr (5 958 tkr) Resultat e finansnetto: 1 474 tkr (-1 077 tkr) Marknads- och produktionsinvesteringar tagna under år 2000 har i kombination med att färdiguppsatta produktioner flyttats till andra spelplatser gett bättre marginal som gör att affärsområdet återigen visar positivt resultat. Under första kvartalet har Stefan & Kristers jubileumsshow "20 år under bältet" spelats på Lisebergsteatern i Göteborg, Mats Ljungs revy "Hôl i vägga" i Skara samt farsen "Inte nu, älskling" på Slagthuset i Malmö med bl a Thomas Petersson. Alla tre scenproduktionerna har varit kritikerrosade av press och publik och har visat goda försäljningssiffror och lönsamhet. Musikalsuccén "Trollkarlen från OZ" fortsätter under året. Nöjespatrullen har tecknat ett samarbetsavtal med Liseberg för en uppsättning på Lisebergsteatern, Göteborg, i sommar och med Proscenia AB om en uppsättning på Göta Lejon, Stockholm, till hösten. Komikern Krister Claesson har skrivit ett nytt lustspel som heter "Snålvatten & Jäkelskap" som skall spelas på Vallarnas Friluftsteater i sommar. AFFÄRSOMRÅDE PRODUKTION Omsättning: 5 280 tkr (4 631 tkr) Resultat e finansnetto: 148 tkr (-158 tkr) Detta affärsområde har haft artistiska framgångar under årets första kvartal. Affärsområdet har knutit till sig ett antal nya artister. Tillsammans med TV4 presenteras en turnéversion av barn-TV produktionen Nicke & Mojje. Monia Sjöström har släppt ett succéfyllt debutalbum på skivbolaget Frituna. Monia gör även en internationell lansering under våren. Dessutom har Nöjespatrullen nu avtal med 3:dje pristagaren från den svenska Melodifestivalen Sanna Nielsen. Den stora händelsen under kvartalet var Friends vinst av den svenska Melodifestivalen. Detta har gjort popschlagerbandet oerhört eftertraktat och bokningsantalet har ökat markant. Nu förbereder man också allt för den stora finalen, Eurovision song contest, i Köpenhamn den 12 maj. Under första kvartalet har affärsområdets försäljning av artistproduktioner till företags- och eventmarknaden ökat i förhållande till den traditionella nöjesmarknaden. AFFÄRSOMRÅDET RESTAURANG Omsättning: 1 540 tkr (6 219 tkr) Resultat e finansnetto: -878 tkr ( 424 tkr) Affärsområdet driver nöjesanläggningen Björkgården strax utanför Varberg. Under årets första kvartal har 12 showkvällar genomförts samt ett mindre antal externa uthyrningar. Inriktningen på verksamheten på Björkgården kommer att förändras framöver för att öka nyttjandegraden av lokalerna och på så sätt nå bättre lönsamhet. Showkvällarna som erbjuder helkvällar med mat, show och dans till privatpersoner och företagskunder kommer att koncentreras till hösten. Övriga månader kommer verksamheten att inriktas på event för närings- och föreningslivet, konferenser och annan extern uthyrning. AKTIEN Nöjespatrullens aktie är inofficiellt noterad på Göteborgs OTC-lista. Handel med aktien sker hos Thenberg & Kinde Fondkommission AB. Årsredovisning och övrig finansiell information finns att hämta på vår hemsida www.nojespatrullen.se. Falkenberg den 26/4 2001 Bo Andersson VD 0346-17 000 070-551 70 03 NÖJESPATRULLEN AB (PUBL) FALKENBERG (SäTE) SKREAVÄGEN 7 SE-311 44 FALKENBERG TEL. +46(0)346- 170 00 TELEFAX +46(0)346-146 16 STOCKHOLM FYRVERKARBACKEN 23 BOX 34094 SE-100 26 STOCKHOLM TEL. +46(0)8-618 38 48 TELEFAX +46(0)8-618 38 47 OSLO THERESES GATE 1B N-0358 OSLO TEL. +47 2206 8594 TELEFAX +47 2260 0026 ORG.NR: 556301-2730 E-MAIL: INFO@NOJESPATRULLEN.SE HEMSIDA: WWW.NOJESPATRULLEN.SE ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT02150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT02150/bit0001.pdf