• Nokia/

Enklare e-post: Nokia presenterar två nya Nokia-terminaler optimerade för personlig och professionell e-post

Kompakta, snygga Nokia E71 och Nokia E66 erbjuder enkel tillgång till ett utbud av e-postlösningar, inklusive Microsoft Exchange

Nokia lanserar idag Nokia E71 och Nokia E66 – de senaste e-postoptimerade terminalerna från Nokia Eseries. Den smidiga Nokia E71 med komplett QWERTY-tangentbord och den snygga slidertelefon Nokia E66 tillgodoser ett stort antal personliga och professionella kommunikationsbehov, inklusive Microsoft Exchange, världens mest använda e-postlösning för företag. Båda terminalerna väntas komma ut på nyckelmarknader under juli. Nokia E71 och Nokia E66 väntas kosta 350 Euro innan skatt och subventioner.

”Nokia E71 och Nokia E66 är skapade för människor som har en mobil livsstil och vill ha snabb och enkel tillgång till deras privata e-post och arbets-epost. Med båda dessa terminaler har vi svarat på feedback från våra kunder genom att göra kalender och kontakter tillgängliga med bara ett knapptryck.” säger Susanna Reppling, Head of Business Mobility, Nokia Skandinavien. ”Människor vill ha gedigna terminaler som är både bra och enkla att använda och vackra att se på. Rostfritt stål valdes som huvudmaterialet för dessa terminaler, vilket ger ytterligare styrka och en högklassig känsla. Nokia E71 och Nokia E66 erbjuder alla de senaste multimediafunktionerna som människor efterfrågar.”

Enkel tillgång till e-post med ett knapptryck
Nokia E71 och Nokia E66 är fullt utrustade med e-post för privat och professionellt bruk som är enkelt att installera och enkelt att använda. Människor som vill använda Microsoft Exchange på jobbet kan komma åt deras e-post genom att använda deras mobila e-postklient för Mail for Exchange som finns förinstallerad på Nokia E71 och Nokia E66. Med dessa Nokia Eseries-terminaler, kan människor få pålitlig tillgång till e-post, kalender, kontakter och uppgifter i realtid och dessutom ladda ned bilagor som Word, Excel, Powerpoint eller PDF-filer direkt på deras terminaler.

Nokia E71 och Nokia E66 stöder e-postkonton från mer än tusen internettjänsteleverantörer världen över, exempelvis Gmail, Yahoo! Mail och Hotmail. Nokia E71 och Nokia E66 stöder Nokia Intellisync Wireless E-postlösningar och tredjepartlösningar som System Seven och Visto Mobile.

”Nokia är välpositionerade för att möta den snabba tillväxten av mobil e-postpenetration och tillgång till trådlösa applikationer med deras omfattande utbud av marknadsledande terminaler som tillgodoser behov från konsumenter såväl som avancerade användare och mobila yrkesmän,” säger Andrew Brown, Director-Wireless Enterprise Strategies Global Wireless Practice, Strategy Analytics.

Sofistikerat verktyg, premiumdesign inuti och utanpå
Nokia E71 har ett skal i rostfritt stål, etsade mönster och finns i två färger - white steel or grey steel – och bär all kännetecken för Nokiakvalitet och hantverk. Den svala metallfinishen kompletteras av en ljus färgskärm, som visar terminalens lättanvända användargränssnitt. Nokia E71 är designad för användning med en eller två händer, och har en ergonomisk form och speciellt designad knappsats.

Nokia E66 erbjuder ett premiumutseende och känsla med dess rostfria stål-accenter och smidiga sliderdesign. Den har samma tangentfunktioner som Nokia E71, inklusive förbättrad kalender och kontakt samt en anpassningsbar hemskärm. Nokia E66 erbjuder unika tillägg som orienteringssensor som automatiskt optimerar sig själv för fullskärmsvisning eller aktiverar ljudlöst läge när terminaler vänds upp och ned. Nokia E66 finns tillgänglig i white steel och grey steel och ger ett bestående intryck som ett sofistikerat affärsverktyg med en distinkt design.

Alltid underhållande
I tillägg till hantering av e-post och personlig information, stöder Nokia E71 och Nokia E66 de senaste Ovi-tjänsterna som kartor, musik och mediedelning som användare förväntar sig av deras terminaler. Detta inkluderar sömlös surfing med HSDPA, trådlös LAN och 3G-uppkoppling, Assisted GPS (A-GPS) och Nokia Maps för navigation, en musikspelare med stöd för upp till 8 GB och en 3,2 megapixel kamera med autofokus.

Skapad för företag i alla storlekar
Nokia E71 och Nokia E66 erbjuder en robust svit av företagfunktioner, som exempelvis, inbyggd krypteringsfunktionalitet för både terminalminne och för minneskort. Både Nokia E71 och Nokia E66 inkluderar integrerad mobil VPN-stöd som ger användare tillgång till deras företagsintranät, och terminallås och ”wipe to protect” för att radera känslig företagsinformation vid behov. Nokia E71 och Nokia E66 expanderar produktportföljen för Nokia Eseries-terminaler som stöder affärsspecifika tillämpningar genom att inkorporera underliggande teknologier som tillåter IT-avdelningar att effektivt hantera säkerhetsinställningar, företagsapplikationer, data och avancerade röstfunktioner.

Matcha med stil
Idag presenterades också ett antal Nokia-tillbehör som stöder Nokia E71 och Nokia E66. Nokia Car Kit CK-100 och Nokia Display Car Kit CK-600 erbjuder bekväm hantering, underlättad installation och mjukvaru-uppdatering. Nokia Car Kit CK-100 har Nokia Talk-röststyrning och en fjärrkontroll, medan Nokia Display Car Kit CK-600 har en färgskärm som går att avlägsna och en fjärrkontroll med upplysta tangenter för aktiv samtalshantering. Nokia presenterade också den smidiga Nokia Bluetooth Headset BH-212, och Nokia Mobile Holder CR-106 och Nokia Mobile Holder CR 105 designad för att komplettera Nokia E71 respektive Nokia E66.

Pressmaterial finns tillgängligt på www.nokia.com/press och högupplösta bilder kan laddas ned från www.nokia.com/press/photos

Video från presskonferensen kommer att finnas tillgänglig på http://events.nokia.com från och med tisdag den 17 juni.