Nokia 6100 - en kompakt telefon med klassisk form och funktionalitet

NOKIA 6100 - EN KOMPAKT TELEFON MED KLASSISK FORM OCH FUNKTIONALITET Nokia 6100 har färgdisplay, MMS och Java och är den minsta Nokiatelefonen hittills Nokia lanserar idag Nokia 6100, det senaste tillskottet av telefoner som riktar sig till professionella mobiltelefonanvändare, med ett strömlinjeformat utseende och ett brett utbud av funktioner. Telefonen har en färgdisplay av hög kvalitet, Javateknologi och stöd för MMS (multimediameddelanden). Nokia 6100 är en trippelbandstelefon som fungerar över hela världen. Leveranserna av Nokia 6100 väntas påbörjas före utgången av år 2002 i Europa, Afrika och Asien och under första kvartalet 2003 i Nord- och Sydamerika. Trots att Nokia 6100 är den minsta Nokiatelefonen vi har lanserat hittills, så erbjuder den en kompromisslös prestanda och användbarhet. Med telefonens stora utbud av funktioner får professionella mobiltelefonanvändare ett väldesignat verktyg i både arbets- och privatlivet, säger Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Den ergonomiska knappsatsen, som är utformad för att användaren enkelt ska kunna skriva text, och den stora färgdisplayen ger telefonen en optimal balans mellan storlek och användbarhet. Genom telefonens Pop- Port-gränssnitt, stödjer Nokia 6100 det nya kameraheadset, Nokia Camera Headset, som också lanseras idag. Nokias kameraheadset gör det möjligt för användarna att ta digitala bilder och skicka dessa som multimediameddelanden. Det innebär att Nokia 6100 kan skicka, ta emot och vidarebefordra multimediameddelanden till andra MMS-kompatibla mobiltelefoner.* Nokia 6100 stöder Java 2 Micro Edition (J2ME), baserad på Mobile Information Device Profile 1.0 (MIDP 1.0), som gör det möjligt för tjänsteutvecklare att skapa innovativa och spännande tjänster för mobila enheter. Förinstallerade Javaapplikationer på Nokia 6100 inkluderar en konverterare (för valutor, temperaturer, vikt och andra måttsystem), en världsklocka och javaspel. Användarna kan enkelt ta bort de förinstallerade applikationerna och ersätta dem med andra önskade lösningar. I Nokia 6100 finns också en mobil plånboksapplikation, som ger användarna möjlighet att göra enkla och pålitliga transaktioner via WAP. Telefonens säkerhetsmodul, Wireless Identity Module (WIM), ger användarna möjlighet att signera sina transaktioner digitalt, och inkluderar stöd för Wireless Public Key Infrastructure (WPKI). Polyfoniska ringsignaler och en integrerad handsfreehögtalare ger ett högklassigt ljud. Med Nokia 6100 kan användarna ladda ned javaapplikationer, polyfoniska ringsignaler och bilder via WAP från Club Nokia. Användarna kan dessutom spara bilder i ett personligt bildarkiv, Club Nokias Photo Zone och skicka bilder som multimediameddelanden från hemsidan. Nokia 6100 är 60 kubikcentimeter stor, väger 76 gram, och har upp till 6 timmars taltid och upp till 320 timmars standbytid. De utvecklare som är intresserade av att ta fram mjukvaruapplikationer för Nokia 6100 kan erhålla produktspecifikationer och teknisk hjälp, samt ladda ned verktyg från Forum Nokia, Nokias globala utvecklarprogram, se http://www.Forum.Nokia.com. OM NOKIA Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. För mer information, vänligen kontakta: Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel:+46 (0)8-41 00 83 14, mob. +46(0)709-93 83 14 E-post: johan.eidhagen@nokia.com Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel. +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com Nilla Peterson, informationschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel. 08-41 00 83 20, mob. +46 (0)709-93 83 20 E-post: nilla.peterson@nokia.com Bilder på Nokia 6100 finns att ladda ner på www.nokia.com/press * MMS-relaterade tjänster är beroende såväl av operatörernas nät som kompatibiliteten hos inblandade enheter samt befintligt stöd för innehållsformat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/04/20021104BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/04/20021104BIT00720/wkr0002.pdf