Nokia bygger vidare på visionen om att göra internet mobilt

Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo presenterar nya produkter, inklusive nästa generations Eseries-terminaler, och terminaler för navigation och mobil tv riktade mot massmarknaden.

3GSM World Congress 2007 – Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo betonade än en gång företagets ambition att leda den mobila utvecklingen in i en ny fas och presenterade flera nya terminaler och tjänster som utnyttjar möjligheterna med internetuppkoppling och kommer att förändra sättet på vilket människor använder mobiltitet såväl i arbetslivet som på fritiden.

När Kallasvuo talade under Nokias presskonferens sade han bland annat att ”Internet och mobilitet håller nu på allvar på att flyta samman, men vi har ännu bara skrapat på ytan av alla de möjligheter som detta medför. Nokia leder den här utvecklingen och tar tillvara på möjligheterna på ett sätt som förändrar hur vi använder mobila terminaler, såväl i jobbet som på fritiden. De produkter vi lanserar idag speglar några av de nyckelområden som vi ser i framtiden och som väldigt många kommer att ta till sig.”

Affärsmobilitet till en ny nivå
I fokus bland Nokias nyheter idag är en serie nyheter som syftar till att riva de barriärer som finns för ett brett genomslag när det gäller affärsmobilitet och göra det enklare och mer attraktivt för såväl affärsanvändarna som operatörer.

Företaget presenterade en trio nya Eseries-terminaler, skapade för professionella affärsanvändare - den tunna Nokia E61i, optimerad för e-post, den stilrena Nokia E65 med en skjutbar design och en vidareutveckling av den legendariska kommunikatorn fylld med avancerad teknologi som HSDPA och inbyggd GPS – Nokia E90 Communicator.

Samtliga produkter är fullpackade med funktioner som 3G, WLAN och är baserade på den flexibla S60 mjukvaruplattformen som gör att användaren kan få ut maximalt av sitt mobila arbete. Terminalerna har också kameror av hög kvalitet.

Nokia E65 finns tillgänglig nu direkt och säljs i Sverige via bland annat Telia Butik, The Phone House och Totaltelefoni. Nokia E61i kommer att finnas tillgänglig under andra kvartalet 2007 och de första leveranserna av Nokia E90 Communicator väntas under andra kvartalet 2007, och den ska finnas i stora volymer under tredje kvartalet.

Nokia presenterade också Nokia Intellisync Mobile Suite 8.0, mobilindustrins mest flexibla plattform som erbjuder mobil e-post, synkronisering av data, robust säkerhet och enhetshantering till Nokias Eseries-terminaler och mer än 100 andra terminaler (ingen annan plattform stödjer så många modeller). Bland de nya och förbättrade funktionerna kan nämnas en ny licensmodell, nytt användargränssnitt, utökad mobil säkerhet och ännu fler möjligheter när det gäller språkval och anslutningar.

Mobil navigering för massmarknaden
Nokia ser den enorma potentialen för lokaliseringsbaserade tjänster, ett av de snabbast växande områdena när det gäller mobilitet, och presenterar därför den första mobiltelefonen för massmarknaden med inbyggd GPS – Nokia 6110 Navigator.

Med en inbyggd GPS kan användaren snabbt och enkelt se var han eller hon befinner sig, leta efter olika platser, få vägbeskrivningar eller lokalisera restauranger, hotell eller affärer i närheten. Användaren kan få tips om den bästa vägen till en plats genom 3D-navigering som följer varje steg han eller hon tar, röstdirektioner eller detaljerade kartor. Nokia 6110 Navigator väntas finnas tillgänglig under andra kvartalet 2007.

Accelererar användningen av mobil tv
Kallasvuo presenterade också multimediadatorn Nokia N77 som är skapad för att skynda på adaptionen och användningen av DVB-H mobil tv-terminaler, en marknad som han förutspådde skulle uppgå till mellan 5 och 10 miljoner enheter i slutet av 2008 och ungefär 20 miljoner enheter i slutet av 2009.

Nokia N77 är en lättanvänd och snygg mobil tv-terminal. Terminalen har bland annat en stor skärm (2,4 tum) med upp till 16 miljoner färger, stereoljud av hög kvalitet, larmfunktion som meddelar när program börjar, en programguide med information för upp till sju dagar och användaren kan enkelt byta mellan olika kanaler och köpa nya kanaler. Nokia N77 väntas komma ut i butik under andra kvartalet 2007 i länder där DVB-H tjänster finns tillgängliga.

Nokia presenterade också Nokia Video Center, en applikation som sammanför alla källor av mobil video och man offentliggjorde också att You Tube och Reuters är de första globala innehållsleverantörena. Tjänsten sammanför kommersiella videotjänster, internet videos och videoklipp från en PC på ett och samma ställe. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig på marknader där Nokia Nseries-terminaler säljs, ligga förinstallerad på Nokia N95 och finnas för nedladdning till andra Nokia Nseries multimediadatorer.

På 3GSM introducerade Nokia också nya Nokia 3110 classic, en robust och pålitlig mobiltelefon med modern design. Telefonen erbjuder bland annat FM stereo radio, musikspelare med möjlighet att utöka minnet, videoringsignaler och en 1,3 megapixelkamera - till ett överkomligt pris. Nokia 3110 classic väntas komma ut på marknaden under andra kvartalet 2007.

Nokia Bluetooth Display Car Kit CK-15W, som är kompatibelt med Nokia 3110 och flera andra modeller presenterades också. Den nya produkten erbjuder en rad funktioner som underlättar mobil kommunikation i bilen, bland annat en stor färgskärm och beräknas komma ut på marknaden under första kvartalet 2007.

På teknikområdet presenterade Nokia bland annat ett mjukvarusamarbete med Telecom Italia för att ytterligare stärka operatörens innovativa tjänsteportfölj genom att de väljer S60 mjukvaran för att driva på tillväxten på den avancerade italienska mobilmarknaden.

Pressmeddelanden, produktbilder, evenemangsbilder och videomaterial från 3GSM 2007 finns på: www.nokia.com/3gsm/press